H.G. Wells (1866-1946) oli englantilainen
kirjailija ja toimittaja, joka tuli erityisesti tunnetuksi
tieteisromaaneistaan. Poliittisesti hän oli lähellä Fabian-seuran
sosialisteja.
Hän
vieraili Neuvostoliitossa aikana, jolloin läntinen kapitalismi oli
toipumassa syvästä taloudellisesta kriisistä.
Fasismin ja kansallissosialismin nousu olivat muuttamassa
kansainvälisen politiikan kuvioita.
Neuvostoliitossa
Stalin (1878-1953) oli käynnistettyään ensimmäisen
viisivuotissuunnitelman tuhonnut
itsenäiset talonpoikaisviljelmät. Kollektivisoinnin
(toisin sanoen talonpoikien omaisuuden ryöstön)
aikaisessa terrorissa, nälänhädässä ja sitä seuranneissa
sairauksissa menehtyi 1930-luvun ensi vuosina 4-10 miljoonaa ihmistä.
Stalin
oli haastattelun aikoihin henkilökohtaisesti astumassa syvemmälle
maailmaan, jossa tämän bolshevistisen pelimiehen psyykkeen täytti
jyrkentyvä alemmuuskompleksinen suuruudenhulluus, armeliaisuuden ja
julmuuden yhdistelmä, johon sekoittui vainoharhaista
itsevarmuutta. Yksi kynnys kyseiseen sielunmaisemaan
oli historiantutkija Simon Sebag Montefioren mukaan Stalinin
toisen vaimon itsemurha marraskuussa 1932. Nadja Allilujevan
kuoleman jälkeen Stalin ei ollut entisensä. Kirov murhattiin
puolisen vuotta haastattelusta, ja sen jälkeen Stalinin
30-luvun varsinainen lihamylly alkoi jauhaa.
Haastattelussa
Stalin puolustaa porvariston, pahojen ihmisten tuhoamista (vaikka
sitä ei ääneen sanotakaan), hän uskoo
historian vääjäämättömiin lakeihin ja yksinkertaistaa
katekismusmaisella ajattelullaan maailman veitsellä leikattavan
kirkkaaksi.
Wells
arvioi New Statesman -aikakauslehdessä Stalinia sanoin "En koskaan ole
tavannut oikeudenmukaisempaa, vilpittömämpää ja rehellisempää ihmistä".
(Lainaus on Wikipedian artikkelista H.G. Wells). Simon
Sebag Montefiore on erinomaisessa kirjassaan "Stalin. The Court of the Red Tsar" (Vintage Books, 2005)
arvioinut Stalinin nousun valtaan ohi muiden bolshevikkien osin
johtuneenkin hänen sosiaalisista taidoistaan. Montefiore kirjoittaa:
"Toisaalta hän oli kyvytön todelliseen empatiaan, samalla hän toisaalta
on ystävyyssuhteiden mestari. Hän menetti toistuvasti malttinsa, mutta
kun hän keskittyi lähimmäistensä hurmaamiseen, häntä ei voinut
vastustaa." Montefiore lainaa Stalinin lähikaartiin 1930-luvulla nousseen
Zhukovin vaikutelmaa ensitapaamisesta: "JV Stalinin olemus, hänen
hiljainen äänensä, hänen päätelmiensä syvyys ja konkreettisuus, hänen
keskittymisensä raportin kuunteluun teki minuun suuren vaikutuksen."
Zhukov ei saanut tapaamisen jälkeisenä yönä nukutuksi.(s. 48)
-----------------------------------------------------TEKSTI
ALKAA--------------------------------------------------------
[New York,
New Century Publishers, September 1937; reprinted October 1950. Joseph
Stalin and H. G. Wells, Marxism VS. Liberalism: An Interview.]
HUOMAUTUS
H. G. Wells
vieraili Neuvostoliitossa 1934 ja 23. heinäkuuta hän haastatteli Josef
Stalinia. Keskustelu käytiin kello 16.00 ja 18.50 välillä, Sen
nauhoitti Constantine Oumansky, silloinen Neuvostoliiton
ulkoministeriön lehdistötoimiston päällikkö. H. G. Wells on hyväksynyt
tämän painetun tekstin.
WELLS: Olen hyvin kiitollinen Teille, Mr. Stalin, siitä, että
suostuitte tapaamaan minut. Kävin Yhdysvalloissa jokin aika sitten.
Keskustelin pitkään presidentti Rooseveltin kanssa ja yritin hahmottaa
hänen johtoajatuksiaan. Nyt olen saapunut luoksenne kysymään, mitä Te
teette maailman muuttamiseksi. . . .
STALIN: Enpä paljoakaan. . .
WELLS: Matkustelen maailmalla tavallisena ihmisenä ja tavallisena
ihmisenä tarkkailen sitä, mitä ympärilläni tapahtuu.
STALIN: Teidän kaltaisenne merkittävät, kuuluisat miehet eivät ole
"tavallisia ihmisiä". Tietysti vasta historia yksin voi osoittaa,
kuinka merkittävä tämä tai tuo kuuluisuus on ollut; joka tapauksessa te
ette katsele maailmaa "tavallisena ihmisenä".
WELLS: En teeskentele vaatimatonta. Tarkoitan sitä, että yritän
katsella maailmaa tavallisen ihmisen silmin enkä puoluepoliitikkona tai
vastuullisena virkamiehenä. Vierailu Yhdysvaltoihin sai mieleni
kuohuksiin. Vanha taloudellinen maailma on romahtamassa; maan
talouselämä järjestetään uudelleen uusien suuntaviivojen mukaisesti.
Lenin sanoi: "Meidän on opiskeltava liike-elämää", opittava se
kapitalisteilta. Tänään kapitalistien on opittava teiltä, omaksuttava
sosialismin henki. Minusta näyttää siltä, että Yhdysvalloissa on
käynnissä perusteellinen uudelleen organisointi, suunnitelmatalouden,
toisin sanoen sosialistisen talouden luominen. Te ja Roosevelt lähdette
liikkeelle kahdesta erilaisesta lähtökohdasta. Mutta eikö Washingtonin
ja Moskovan aatteiden välillä ole yhteyttä, sukulaisuutta?
Washingtonissa törmäsin samaan ilmiöön, joka on käynnissä täällä:
perustetaan virastoja, luodaan uusia valtiollisia
hallintokokonaisuuksia, organisoidaan kauan kaivattuja
yhteiskunnallisia palveluja. He tarvitsevat, kuten tekin,
suunnitelmallisuutta.
STALIN:
Yhdysvallat pyrkii toisenlaiseen päämäärän kuin mihin me pyrimme
Neuvostoliitossa. Päämäärä, johon amerikkalaiset pyrkivät nousee
taloudellisista ongelmista, taloudellisesta kriisistä. Amerikkalaiset
haluavat kriisistä eroon yksityisen pääoman toimin muuttamatta
taloudellista perustaa. He yrittävät vähentää minimiin vahingot,
menetykset, jotka johtuvat vallitsevasta taloudellisesta
järjestelmästä. Täällä kuitenkin, kuten tiedätte, vanhan tuhotun
taloudellisen perustan tilalle on luotu kokonaan erilainen, uusi
taloudellinen perusta. Vaikka amerikkalaiset, jotka mainitsitte
osittainkin saavuttaisivat tavoitteensa, toisin sanoen, vähentäisivät
menetyksensä minimiin, he eivät tuhoa sisäsyntyisiä olemassaolevan
kapitalistisen järjestelmän anarkistisia juuria. He säilyttävät
taloudellisen järjestelmän, jonka täytyy väistämättä johtaa, eikä se
voi muuta kuin johtaa, tuotannon anarkiaan. Parhaimmillaankin kysymys
on siten, ei yhteiskunnan uudelleen oganisoimisesta, ei vanhan,
anarkiaa ja kriisejä tuottavan yhteiskunnallisen järjestyksen
poistamisesta, vaan joidenkin yhteiskunnan pahojen
290
piirteiden rajoittamisesta, joidenkin äärimmäisten piirteiden
rajoittamisesta. Subjektiivisesti ehkä amerikkalaiset ajattelevat
uudelleen organisoivansa yhteiskuntaa; objektiivisesti he kuitenkin
säilyttävät nykyisen yhteiskunnan perustan. Sen vuoksi yhteiskunnan
uudelleen organisoimista ei objektiivisesti ole olemassa.
Eikä myöskään suunnitelmataloutta. Mitä suunnitelmatalous on? Mitkä
ovat sen piirteet? Suunnitelmatalous yrittää poistaa työttömyyden.
Olettakaamme, että työttömyyden alentaminen tiettyyn minimiin, ja
kapitalistisen järjestelmän ylläpitäminen on mahdollista. Mutta ei
yksikään kapitalisti koskaan suostuisi poistamaan työttömyyttä
kokonaan, poistamaan työttömien reserviarmeijaa, koska tämän armeijan
tarkoituksena on aiheuttaa painetta työmarkkinoille ja varmistaa halvan
työvoiman saanti. Tässä on yksi porvarillisen yhteiskunnan
"suunnitelmatalouden" halkeamista. Lisäksi, suunnitelmatalous
edellyttää kasvavaa tulosta teollisuusaloilla, joilla tuotetaan
erityisesti massojen tarvitsemia tarvikkeita. Mutta tiedättehän, että
kapitalismissa tuotannon laajentumisen motiivit ovat täysin
toisenlaiset, ja että pääomaa valuu niille talouden aloille, joissa
voitto on suurin. Kapitalisti ei koskaan taivu vähentämään voittoaan
kansan tarpeiden tyydyttämiseksi. Suunnitelmatalouden luominen on
mahdotonta, ellei kapitalisista päästä eroon, ellei poisteta
tuotantovälineiden yksityisomistuksen periaatetta.
WELLS: Olen monessa asiassa kanssanne samaa mieltä. Mutta haluaisin
korostaa sitä seikkaa, että jos maa kokonaisuutena ottaa käyttöön
suunnitelmatalouden, jos hallitus, asteittain, askel askeleelta,
soveltaa tunnollisesti tätä periaatetta, lopults finanssioligarkia
katoaa ja syntyy sosialismi, sanan anglosaksisessa merkityksessä.
Rooseveltin "New Deal" -aatteiden vaikutukset ovat hyvin voimakkaita ja
mielestäni ne ovat sosialistisia aatteita. Minusta näyttää siltä, että
kahden maailman välisen ristiriidan korostamisen sijaan meidän tulisi
nykyisessä tilanteessa pyrkiä löytämään kaikille rakentaville voimille
yhteinen kieli.
STALIN: Mitä tulee suunnitelmatalouden periaatteiden realisoinnin
mahdottomuuteen ja samalla kapitalismin taloudellisen perustan
säilyttämiseen, en vähimmässäkään määrin halua väheksyä Rooseveltin
henkilökohtaisia ominaisuuksia, hänen aloitteellisuuttaan, rohkeuttaan
ja päättäväisyyttään. Roosevelt on epäilemättä yksi nykyisen
kapitalistisen maailman vahvimmista päälliköistä. Siksi haluankin
jälleen kerran korostaa sitä seikkaa, että vakaumukseni
suunnitelmatalouden mahdottomuudesta kapitalismissa ei merkitse sitä,
että minulla olisi epäilyksiä presidentti Rooseveltin henkilökohtaisa
kykyjä, lahjoja ja rohkeutta kohtaan. Mutta jos olot ovat epäsuotuisat,
lahjakkainkaan päällikkö ei voi saavuttaa päämärää, johon viittaatte.
Teoreettisesti tietenkään, vaiheittaisen etenemisen mahdollisuus
kapitalismissa, askel askeleelta kohti päämäärää, jota kutsutte
sosialismiksi sanan anglosaksisessa merkityksessä ei ole pois suljettu.
Mutta millaista tämä "sosialismi" olisi? Parhaimmillaankin
kapitalistisen lisäarvon vallattomimpien yksittäisten edustajien
jonkinasteista suitsimista, jonkinasteista kansallisen talouden
säännöstelyn periaatetta. Tämä kaikki on aivan hyvin. Mutta heti kun
Roosevelt tai joku muu nykyisen porvarillisen maailman päälliköistä,
ryhtyy johonkin vakaviin toimiin kapitalismin perustaa vastaan, hän
kärsii väistämättä täydellisen tappion.
291
Pankit, teollisuus, suuret yritykset, suuret maatilat eivät ole
Rooseveltin käsissä. Kaikki tämä on yksityistä omaisuutta. Rautatiet,
kauppalaivasto, kaikki nämä kuuluvat yksityisille omistajille. Ja
lopulta, ammattitaitoisten työläisten armeija, insinöörit, teknikot,
hekään eivät ole Rooseveltin komennossa: he ovat yksiyisten omistajien
komennossa, he kaikki tekevät työtä yksityisille omistajille. Me emme
saa unohtaa valtion tarkoitusta porvarillisessa maailmassa. Valtio on
instituutio, joka organisoi maan puolustuksen, organisoi "järjestyksen"
ylläpidon; se on verojen keräämisen työkalu. Kapitalistinen valtio ei
juurikaan varsinaisesti puutu talouteen: talous ei ole valtion käsissä.
Päinvastoin, valtio on kapilalistisen talouden käsissä. Sen vuoksi
pelkään, että kaikesta energiastaan ja kyvyistään huolimatta, Roosevelt
ei saavuta mainitsemaanne päämäärää, jos se nyt todella on hänen
päämääränsä. Ehkä tulevien sukupolvien saatossa on jotenkin mahdollista
saavuttaa tämä päämäärä, mutta henkilökohtaisesti uskon, että se ei ole
kovin todennäköistä.
WELLS: Ehkä uskon enemmän politiikan taloudelliseen tulkintaan kuin te.
Valtavat voimat, jotka kannattavat parempaa organisaatiota, parempaa
yhteiskunnan toimintaa, siis sosialismia, ovat ryhtyneet toimintaan
innovatiivisuuden ja modernin tieteen kautta. Organisaatiosta ja
yksilöllisen toiminnan sääntelystä on tullut mekaanisia
välttämättömyyksiä yhteiskunnallisista teorioista riippumatta. Jos
aloitamme valtion ohjaamista pankeista ja seuraamme sitten
kuljetusvälineiden ohjausta, raskaan teollisuuden ohjausta, yleisen
teollisuuden ohjausta, kaupan ohjausta jne, huomaamme, että sellainen
kaiken kattava ohjaus vastaa kansallisen talouselämän kaikkien haarojen
valtiollista omistamista. Tämä on sosialisoinnin prosessi. Sosialismi
ja individualismi eivät ole vastakohtia kuten musta ja valkoinen.
Niiden välillä on monia välittäviä tasoja. On olemassa individualismia,
joka rajoittuu rosvoiluun ja on olemassa kuria ja järjestäytymistä,
joka vastaa sosialismia. Suunnitelmatalouden käyttöönotto riippuu
suuressa määrin talouselämän järjestäjistä, ammattitaitoisesta
teknisestä älymystöstä, jotka vaihe vaiheelta voidään käännyttää
organisoinnin sosialististen periaatteiden kannalle. Ja tämä on
kaikkein tärkein asia. Koska organisaatio on ennen sosialismia. Se on
tärkeämpi tosiasia. Ilman organisaatiota sosialistinen aate on vain
aate.
STALIN: Yksilön ja kollektiivin välillä, yksilön etujen ja kollektiivin
etujen välillä ei ole, eikä pidäkään olla sovittamatonta
vastakkaisuutta. Sellaista vastakkaisuutta ei pidä olla, koska
kollektivismi, sosialismi ei kiellä vaan yhdistää yksilölliset edut
kollektiivin etuihin. Sosialismi ei voi irrottautua yksityisistä
eduista. Vain sosialistinen yhteiskunta yksin voi täydellisesti
tyydyttää nämä henkilökohtaiset edut. Eikä tässä kaikki; sosialistinen
yhteiskunta yksin voi vakaasti turvata yksilön edut. Tässä mielessä
"individualismin" ja sosialismin välillä ei ole sovittamatonta
vastakkaisuutta. Mutta voimmeko kieltää luokkien välisen
vastakkaisuuden, vastakkaisuuden omistavan luokan ja raatavan luokan,
proletariaatin välillä? Toisaalta on omistava luokka, joka omistaa
pankit, tehtaat, kaivokset, kuljetusvälineet, siirtomaiden plantaasit.
Nämä ihmiset eivät näe muuta kuin omat etunsa, oman pyrkimyksensä
voiton saantiin. He eivät alistu kollektiivin tahtoon; he haluavat
alistaa kollektiivin tahtoonsa. Toisaalta on
292
köyhien luokka, riistetty luokka, joka ei omista tehtaita eikä
laitoksia eikä pankkeja, joka on pakotettu elämään myymällä
työvoimaansa kapitalistille ja jolta puuttuu mahdollisuus
perustarpeittensa tyydyttämiseen. Kuinka sellaiset vastakkaiset edut ja
pyrkimykset voidaan sovittaa? Tietääkseni Roosevelt ei ole onnistunut
löytämään sovittavaa polkua näiden etujen välille. Ja kuten käytäntö
osoittaa, se on mahdotonta. Sattumoisen Te tiedätte tilanteen
Yhdysvalloissa paremmin kuin minä, koska en ole koskaan ollut siellä ja
seuraan Amerikan tapahtumia pääasiassa kirjallisuudesta. Mutta minulla
on jonkin verran kokemusta taistelusta sosialismin puolesta ja tämä
kokemus kertoo minulle, että jos Roosevelt yrittää todella tyydyttää
proletaariluokan etuja kapitalistisen luokan kustannuksella,
jälkimmäinen luokka asettaa toisen presidentin hänen tilalleen.
Kapitalistit sanovat: Presidentit tulevat ja menevät, mutta me jatkamme
aina; jos tämä tai tuo presidentti ei suojaa etujamme, me etsimme
toisen presidentin. Miten presidentti voi vastustaa kapitalistisen
luokan tahtoa?
WELLS: Vastustan yksinkertaistettua ihmiskunnan jakamista köyhiin ja
rikkaisiin. Tietysti on olemassa ryhmä ihmisiä, jotka pyrkivät vain
voittoon. Mutta eikö näitä ihmisiä pidetä lännessä samanlaisina
kiusankappaleina kuin täällä? Eikö lännessä ole paljon ihmisiä, joille
voiton saanti ei ole päämäärä, jotka ovat varakkaita ja haluavat
sijoituksilleen voittoa, mutta eivät pidä sitä tärkeimpänä
tavoitteenaan? He pitävät sijoittamista asiaan kuuluvana
välttämättömyytenä. Eikö ole olemassa kyvykkäitä ja asialleen
omistautuvia insinöörejä, teollisuuden organisoijia, joiden toimintaa
innoittaa jokin muu kuin voitto? Mielestäni on olemassa lukumäärältään
suuri kyvykkäiden ihmisten luokka, jotka myöntävät nykyisen
järjestelmän epätyydyttävyyden ja jotka eivät ole sitoutuneita
esittämään merkittävää osaa tulevaisuuden sosialistisessa
yhteiskunnassa. Viimeisten vuosien aikana olen omistautunut ja
ajatellut sosialismille ja kansainvälisyydelle myönteisen propagandan
tärkeyttä insinöörien, ilmailualan, sotilaallisteknisten, yms.
ihmisryhmien keskuudessa. Heitä on hyödytöntä lähestyä kaksiraiteisella
luokkasotapropagandalla. Nämä ihmiset ymmärtävät maailman tilanteen. He
ymmärtävät, että se on kirottua sotkua, mutta he pitävät Teidän
yksinkertaista luokkasotavastakkaisuutta hölynpölynä.
STALIN: Te vastustatte yksinkertaistettua ihmiskunnan jakamista köyhiin
ja rikkaisiin. Tietysti on olemassa välikerros, on olemassa
teknokraattinen älymystö, jonka mainitsitte ja heidän joukossaan on
hyviä ja hyvin rehellisiä ihmisiä. Heidän joukossaan on myös
epärehellisiä ja huonoja ihmisiä, heidän joukossaan on kaikenlaisia
ihmisiä. Mutta ennen kaikkea ihmiskunta on jakautunut rikkaisiin ja
köyhiin, omaisuuden omistajiin ja riistettyihin, ja jos irtaannutaan
tästä perusjaosta ja köyhien ja rikkaiden välisestä vastakkaisuudesta,
se merkitsee irtaantumista perustavasta tosiasiasta. En kiellä
välittävän, keskikerroksen olemassaoloa. Se siirtyy näiden kahden
luokan välisessä konfliktissa toiselle tai toisella puolelle tai ottaa
puolueettoman tai osittain puolueettoman kannan tähän kamppailuun.
Mutta toistan, irtaantuminen tästä perustavasta yhteiskunnan jaosta ja
näiden kahden luokan välisestä perustavasta kamppailusta merkitsee
tosiasioiden hylkäämistä. Tämä kapmppailu on käynnissä ja se jatkuu.
Kamppailun tulos riippuu proletaariluokasta, työväenluokasta.
WELLS: Mutta eikö ole olemassa monia ihmisiä, jotka eivät ole köyhiä,
vaan jotka työskentelevät ja työskentelevät tuottavasti?
STALIN: Tietysti on olemassa pieniä maanomistajia, käsityöläisiä,
pienkauppiaita, mutta nämä ihmiset eivät päätä maan kohtalosta, vaan
siitä päättävät raatavat joukot, jotka tuottavat kaiken minkä
yhteiskunta tarvitsee.
WELLS: Mutta kapitalisteja on olemassa monenlaisia. On olemassa
kapitalisteja, jotka ajattelevat ainoastaan voittoa; mutta on myös
sellaisia, jotka ovat valmiita tekemään uhrauksia. Vanha Morgan on yksi
esimerkki. Hän ajatteli vain voittoa; hän oli yhteiskunnan loinen, hän
kasasi ainoastaan varallisuutta. Mutta katsokaamme Rockefelleria. Hän
on nerokas organisoija, hänen organisoimassaan öljyn jakelussa on
esimerkki, jota sopii jäljitellä. Tai katsokaanmme Fordia. Totta kai
Ford on itsekäs. Mutta eikö hän ole intohimoinen rationalisoidun
tuotannon organisoija, josta voimme ottaa oppia? Haluaisin korostaa
sitä tosiseikkaa, että viime aikoina englantia puhuvissa maissa on
tapahtunut merkittävä mielipidemuutos suhteessa Neuvostoliittoon. Syy
tähän on ennen kaikkea Japanin aseman muuttuminen ja tapahtumat
Saksassa. Mutta on olemassa muitakin kuin kansainvälisestä politiikasta
nousevia syitä. On olemassa perustavampikin syy, nimittäin monien
ihmisten tunnustama tosiasia, että yksityiseen voittoon perustuva
järjestelmä on romahtamassa. Näissä oloissa ei minusta pidä nostaa
esiin kahden maailman välistä antagonismia, vaan tulisi pyrkiä
yhdistämään kaikki rakentavat liikkeet, kaikki rakentavat voimat
mahdollisimman yhtenäiseksi linjaksi. Minusta näyttää siltä, että olen
enemmän vasemmalla kuin te, Mr. Stalin: uskon vanhan järjestelmän
olevan lähempänä loppuaan kuin Te.
STALIN: Mitä tulee kapitalisteihin, jotka tavoittelevat vain voittoa,
jotka haluavat vain rikastua, en halua sanoa heidän olevan kaikkein
arvottomimpia ihmisiä, kykenemättömiä mihinkään muuhun. Monet heistä
ovat organisatorisesti lahjakkaita, mitä en edes kuvittele kieltäväni.
Me, neuvostokansa, opimme paljon kapitalisteilta. Ja Morgan, jota
luonnehditte niin epäsuosiollisesti, oli epäilemättä hyvä, kyvykäs
oganisoija. Mutta jos tarkoitatte ihmisiä, jotka ovat valmiita maailman
uudelleen rakentamiseen, ette tietenkään löydä heitä niiden ihmisten
joukosta, jotka uskollisesti palvelevat voitontavoittelua. Me ja he
seisomme vastakkaisilla puolilla. Mainitsitte Fordin. Hän tietysti
kykenee järjestelemään tuotantoa. Mutta ettekö tunne hänen asennettaan
työväenluokkaa kohtaan? Ettekö tiedä, kuinka monta työläistä hän
heittää kadulle? Kapitalisti on naulattu voittoon, eikä mikään voima
voi repiä häntä siitä irti. Kapitalismi tullaan hävittämään, ei
tuotannon "organisoinnin" avulla, ei teknokratian avulla, vaan
työväenluokan avulla, koska ensin mainitulla kerroksella ei ole
riippumatonta osaa. Insinööri, tuotannon organisoija, ei työskentele
niin kuin haluaisi, vaan niin kuin hänen käsketään työnantajiensa
etujen palvelijana työskennellä. Poikkeuksia tietysti on: tässä
kerroksessa on ihmisiä, jotka ovat heränneet kapitalismin huumauksesta,
teknokratia voi tietyissä oloissa suorittaa ihmeitä ja hyödyttää
ihmiskuntaa paljon. Mutta siitä voi olla myös paljon harmia. Meidän,
neuvostokansan kokemukset teknisestä intelligentsiasta eivät ole
vähäiset. Lokakuun vallankumouksen jälkeen, tietty osa teknokraateista
kieltäytyi ottamatta osaa uuden yhteiskunnnan rakentamiseen; he
vastustivat tätä rakennustyötä ja sabotoivat sitä. Me teimme kaiken
mahdollisen saadaksemme teknokratian tähän rakennustyöhön mukaan,
293
yritimme tätä ja tuota. Kulunut aika ei ollut lyhyt ennen kuin
teknokratia suostui aktiivisesti uuden järjestelmän avustamiseen.
Tänään tämän teknisen älymystön paras osa on sosialistisen yhteiskunnan
rakentajien etujoukossa. Tämän kokemuksen jälkeen, olemme kaukana
teknokraattien hyvien ja huonojen puolten aliarvioimisesta ja tiedämme
että heistä toisaalta voi olla haittaa ja että toisaalta he voivat
tehdä "ihmeitä". Tietenkin asiat voisivat olla toisin, jos olisi
mahdollista kiskoa teknokratia henkisesti yhdellä iskulla irti
kapitalistisesta maailmasta. Mutta tämä on utopiaa. Onko teknokratiassa
montakaan, joka uskaltaa murtautua pois porvarillisesta maailmasta ja
asettautua työskentelemään yhteiskunnan uudelleen rakentamiseksi?
Luuletteko tämän kaltaisia ihmisiä olevan monia, sanokaamme Englannissa
tai Ranskassa? Ei, heitä, jotka haluavat irtaantua työnantajistaan ja
ryhtyä rakentamaan uudelleen
maailmaa, on vähän.
Sitä paitsi, voimmeko unohtaa sitä tosiasiaa, että maailman
muuttamiseksi on välttämätöntä saada poliittinen valta? Minusta näyttää
siltä, Mr. Wells, että Te aliarvioitte suuresti kysymyksen
poliittisesta vallasta, että kysymys putoaa käsityksestänne kokonaan
pois. Mitä maailman parasta tarkoittavat ihmiset voivat tehdä, jos he
eivät kykene ottamaan esille kysymystä poliittisen vallan saamisesta
eikä heillä ole valtaa? Parhammillaankin he voivat auttaa luokkaa, joka
vallan ottaa, mutta he eivät voi muuttaa maailmaa itse. Tämän voi tehdä
vain suuri luokka, joka ottaa kapitalistisen luokan paikan ja tulee
samanlaiseksi suvereeniksi mahdiksi kuin jälkimmäinen luokka oli ennen
sitä. Tämä luokka on työväenluokka. Tietenkin teknisen intelligentsian
apu on hyväksyttävä, ja myöhemmin sitä on vastaavasti avustettava.
Mutta ei voi ajatella, että teknokratialla voi olla riippumaton
historiallinen rooli. Maailman muuttaminen on suuri, monimutkainen ja
tuskallinen prosessi. Tätä suurtä tehtävää varten tarvitaan suuri
luokka. Isot alukset kulkevat pitkiä matkoja.
WELLS: Kyllä, mutta pitkiä matkoja varten tarvitaan kapteeni ja
navigoija.
STALIN: Se on totta, mutta se mitä pitkälle matkalle ensin tarvitaan on
iso alus. Mitä on navigoija ilman laivaa? Joutilas mies.
WELLS: Iso laiva on ihmiskunta, ei luokka.
STALIN: Te Mr. Wells, mitä ilmeisimmin lähdette liikkelle käsityksestä,
että kaikki ihmiset ovat hyviä. Minä kuitenkaan en unohda sitä, että on
olemassa paljon pahoja ihmisiä. En usko porvariston hyvyyteen.
WELLS: Muistan tilanteen, joka vallitsi teknokratiassa muutamia
vuosikymmeniä sitten. Siinä vaiheessa teknokratia on lukumääräisesti
pieni, mutta tekemistä oli paljon ja jokainen insinööri, teknikko ja
intellektuelli löysi omat mahdollisuutensa. Sen vuoksi teknokratia oli
luokista kaikkein vähiten vallankumouksellinen. Nyt kuitenkin
teknokraatteja on runsaasti tarjolla ja heidän mentaliteettinsa on
muuttunut jyrkästi. Ammattitaitoinen mies, joka aikaisemmin ei olisi
kuunnellut vallankumouksellista puhetta on tällä hetkellä hyvin
kiinnostunut siitä. Taannoin olin lounaalla Royal Societyssä, meidän
suurenmoisessa englantilaisessa tieteellisessä seurassamme.
Puheenjohtajan puhe käsitteli yhteiskunnallista suunnittelua ja
tieteellistä valvontaa. Kolmekymmentä vuotta sitten he eivät olisi
kuunneellet sitä, mitä nyt puhun heille. Tänään Royal Societyn johdossa
olevalla miehellä on vallankumouksellisia näkemyksiä ja hän vaatii
yhteiskunnan tieteellistä uudelleen organisointia. Mentalitetti
muuttuu. Teidän luokkasotapropagandanne ei ole pysynyt näiden
tosiasioiden tahdissa.
294
STALIN : Kyllä, tiedän tämän ja tämä selittyy sillä, että
kapitalistinen yhteiskunta on umpikujassa. Kapitalistit etsivät,
löytämättä, tästä umpikujasta pois pääsyä tavalla joka sopisi tämän
luokan arvokkuudelle ja joka sopisi tämän luokan etuihin. He voivat
ryömiä kriisistä ulos käsillään ja polvillaan, mutta he eivät löydä
tietä ulos tavalla, jossa he kulkisivat kädet korkealle korotettuna,
tavalla joka ei perustavasti häiritsisi kapitalismin etuja. Tämän
tietysti laajat teknokraattiset piirit ymmärtävät. Suuri osa heistä
alkaa käsittää, että sen edut ovat yhteiset sen luokan kanssa, joka
kykenee osoittamaan tien pois umpikujasta.
WELLS: Te, Mr Stalin, jos kuka, tiedätte jotakin vallankumouksista,
niiden käytännön puolesta. Nousevatko joukot koskaan? Eikö yleinen
käsitys ole se, että pieni vähemmistö tekee kaikki vallankumoukset?
STALIN: Vallankumouksen alkuunpanemiseen vaaditaan vallankumouksellista
johtavaa vähemmistöä, mutta kaikkein lahjakkain, omistautunein ja
energisin vähemmistö olisi avuton ellei se nojaisi miljoonien
vähintäinkin passiiviseen tukeen.
WELLS: Vähintäinkin passiiviseen? Ehkäpä alitajuiseen?
STALIN: Osittain myös puolittain vaistonvaraiseen ja puolittain
tiedostamattomaan, mutta ilman miljoonien tukea parhainkin vähemmistö
on kyvytön.
WELLS: Katson kommunistista propagandaa lännessä ja minusta näyttää
siltä, että moderneissa oloissa tämä propaganda kuulostaa hyvin
vanhanaikaiselta, koska se on kapinallista propagandaa. Propaganda
yhteiskuntajärjestyksen väkivaltaisen kumoamisen puolesta oli aivan
hyvää silloin, kun se oli suunnattu tyranniaa vastaan. Mutta
moderneissa oloissa, kun järjestelmä on joka tapauksessa luhistumassa,
painetta olisi suunnattava tehokkuuteen, pätevyyteen, tuottavuuteen
eikä kapinallisuuteen. Minusta näyttää, että kapinallinen puhe on
vanhentunutta. Kommunistinen propaganda lännessä on vahingoksi
rakentavamielisille ihmisille.
STALIN: Tietysti vanha järjestelmä on romahtamassa, rappeutumassa. Se
on totta. Mutta totta on myös se, että toisenlaisten menetelmien avulla
yritetään uudelleen kaikin tavoin suojella, säilyttää tämä kuoleva
järjestelmä. Te vedätte väärät johtopäätökset oikeasta väittämästä.
Esitätte oikein, että vanha maailma on romahtamassa. Mutta olette
väärässä ajatellessanne, että järjestelmä romahtaa itsestään. Ei, yhden
yhteiskunnallisen järjestelmän korvaaminen toisella on monimutkainen ja
pitkä vallankumouksellinen prosessi. Se ei ole vain spontaani prosessi,
vaan taistelua, se on prosessi, joka liittyy luokkien taisteluun.
Kapitalismi rappeutuu, mutta rappeutumista ei pidä yksinkertaisesti
verrata puuhun, joka on lahonnut siinä määrin, että se kaatuu maahan
itsestään. Ei, vallankumous, yhden yhteiskuntajärjestelmän korvaaminen
toisella on aina ollut taistelua, tuskallista ja julmaa taistelua,
taistelua elämästä ja kuolemasta. Ja aina, kun uuden maailman ihmiset
ovat päässeet valtaan, heidän on puolustauduttava vanhan maailman
yrityksiltä palauttaa vanha järjestys väkivalloin; näiden uuden
maailman ihmisten on aina oltava valppaana, aina oltava valmiina
torjumaan vanhan maailman hyökkäykset uutta maailmaa vastaan.
Kyllä, Te olette oikeassa sanoessanne, että vanha yhteiskunnallinen
järjestelmä on romahtamassa, mutta se ei ole romahtamassa itsestään.
Ajatelkaapa esimerkiksi fasismia. Fasismi on taantumuksellinen voima,
joka yrittää säilyttää vanhan maailman väkivalloin. Mitä te aiotte
tehdä
295
fasisteille? Väitellä heidän kanssaan? Yrittää saada heidät
vakuuttumaan? Mutta näillä yrityksillä ei ole lainkaan vaikutusta
heihin. Kommunistit eivät vähimmässäkään määrin idealisoi väkivallan
keinoja. Mutta he, kommunistit, eivät halua tulla yllätetyksi, he eivät
voi laskea sen varaan, että vanha maailma poistuu näyttämöltä
vapaaehtoisesti, he ymmärtävät, että vanha järjestelmä puolustautuu
väkivalloin ja sen vuoksi kommunistit sanovat työväenluokalle:
Vastatkaa väkivaltaan väkivallalla, tehkää kaikkenne estääksenne vanhaa
kuolevaa järjestelmää murskaamasta teitä, älkää antako sen sitoa
käsiänne käsiraudoin, käsiänne, joilla kumoatte vanhan järjestelmän.
Kuten huomaatte, kommunistit pitävät yhden yhteiskuntajärjestelmän
kumoamista toisella, ei vain spontaanina ja rauhanomaisena prosessina,
vaan monimutkaisena, pitkänä ja väkivaltaisena prosessina. Kommunistit
eivät voi olla välittämättä tosiasioista.
WELLS: Mutta katsokaa, mitä kapitalistisessa maailmassa tapahtuu.
Romahdus ei ole yksinkertainen prosessi: se on gansterismiksi
rappeutuvan taantumuksellisen väkivallan purkautumista. Minusta näyttää
siltä, että mitä tulee konfliktiin taantumuksellisen ja järjenvastaisen
väkivallan kanssa, sosialistit voivat vedota lakiin ja tukea poliisia
sen taistelussa taantumuksellisia vastaan, sen sijaan että pitäisivät
poliisia vihollisena. Minusta on hyödytöntä toimia vanhan, jäykän
kapinallisen sosialismin menetelmin.
STALIN: Kommunistit nojaavat rikkaaseen historialliseen kokemukseen,
jonka mukaan vanhentuneet luokat eivät vapaaehtoisesti jätä historian
näyttämöä. Ajatelkaapa Englannin historiaa 1600-luvulla. Eivätkö monet
sanoneet, että vanha yhteiskunnallinen järjestelmä on rappeutunut?
Mutta eikö siitä huolimatta tarvittu Cromwellia murskaamaan se
voimakeinoin?
WELLS: Cromwell toimi perustuslain pohjalta ja perustuslaillisen
järjestyksen mukaan.
STALIN: Perustuslain nimissä hän turvautui väkivaltaan, katkaisi
kuninkaalta pään, hajotti parlamentin, pidätti joitakin ja katkaisi
päät muilta!
Tai ottakaamme esimerkki meidän historiastamme. Eikö ollutkin selvää jo
pitkään, että tsaaristinen järjestelmä oli rappeutumassa, hajoamassa?
Mutta kuinka paljon verta pitikään vuodattaa sen kumoamiseksi? Ja
entäpä Lokakuun vallankumous? Eikö ollutkin olemassa suuri joukko
ihmisiä, jotka tiesivät että yksin me, bolshevikit olimme osoittamassa
oikeaa tietä ulos? Eikö ollutkin selvää, että venäläinen kapitalismi
oli rappeutumassa? Mutta Te tiedätte, kuinka kovaa vastarinta oli,
kuinka paljon piti vuodattaa verta Lokakuun vallankumouksen
puolustamiseksi sen kaikilta sisäisiltä ja ulkoisilta vihollisilta. Tai
katsokaa Ranskaa 1700-luvun lopulla. Paljon ennen vuotta 1789 oli
selvää, kuinka mätä kuninkaallinen valta, feodaalinen järjestelmä oli.
Mutta kansannousua, luokkien yhteentörmäystä ei voitu välttää. Miksi?
Koska luokat, joiden on poistuttava historian näyttämöltä, ymmärtävät
viimeisenä, että heidän roolinsa on lopussa. Heitä on mahdotonta saada
vakuuttuneeksi tästä. He kuvittelevat, että vanhan järjestyksen
rappeutuvan julkisuvun halkeamat voidaan paikata, että vanhan
järjestyksen huojuva julkisivu voidaan korjata ja pelastaa. Sen vuoksi
kuolevat luokat aseistautuvat ja käyttävät kaikkia keinoja
pelastaakseen olemassaolonsa hallitsevana luokkana.
WELLS: Mutta Ranskan suuren vallankumouksen johdossa juristien osuus ei
ollut vähäinen.
STALIN: Kiellättekö intelligentsian roolin vallankumouksellisissa
liikkeissä? Oliko Ranskan suuri vallankumous juristien vallankumous
eikä kansan kannattama vallankumous, joka saavutti voittonsa
kohottamalla laajat kansanjoukot feudalismia vastaan ja puolustamalla
kolmannen säädyn etuja? Ja käyttäytyivätkö Ranskan suuren
vallankumouksen johtajien joukossa olleet juristit vanhan järjestyksen
lakien mukaisesti? Eivätkö he ottaneet käyttöön uudet,
porvarillisvallankumoukselliset lait?
Historian rikas kokemus osoittaa, että tähän saakka ei yksikään luokka
ole vapaaehtoisesti antanut tietä toiselle luokalle.
Maailmanhistoriassa ei ole sellaista ennakkotapausta. Kommunistit ovat
oppineet tämän historian opetuksen. Kommunistit tervehtisivät
porvariston vapaaehtoista poistumista. Mutta sellainen asioiden käänne
on epätodennäköistä: sen opettaa kokemus. Siksi kommunistit haluavat
olla valmiina pahimpaan ja kehottavat työväenluokkaa olemaan valppaana,
valmistautuneena taisteluun. Kuka haluaa päällikön, joka tyynnyttelee
armeijansa valppautta, päällikön, joka ei ymmärrä että vihollinen ei
antaudu, että vihollinen on murskattava? Sellaisena päällikönä oleminen
merkitsee huiputtamista, työväenluokan pettämistä. Sen vuoksi
ajattelen, että se mikä Teistä näyttää vanhanaikaiselta on
todellisuudessa merkki työväenluokan vallankumouksellisesta
tarkoituksenmukaisuudesta.
WELLS: En kiellä, etteikö voimaa tarvitse käyttää, mutta mielestäni
taistelun muotojen tulisi sopia mahdollisimman hyvin olemassaoleviin
lakeihin, joita on puolustettava taantumuksellisia hyökkäyksiä vastaan.
Vanhan järjestelmän hajottamiseen ei ole tarvetta, koska vanha
järjestelmä on hajottamassa itseään tarpeeksi jo sellaisena kuin se on.
Sen vuoksi minusta näyttää siltä, että kapinoiminen vanhaa järjestystä
vastaan, lakia vastaan on vanhentunutta, vanhanaikaista. Ohimennen
sanoen, liioittelen tarkoituksella tuodakseni selvemmin totuuden esiin.
Voin muotoilla mielipiteeni seuraavalla tavalla: ensinnäkin, olen
järjestyksen kannalla; toiseksi, hyökkään olemassaolevaa järjestelmää
vastaan siinä määrin kuin järjestelmä ei kykene takaamaan järjestystä:
kolmanneksi, luulen, että luokkasotapropaganda etäännyttää
sosialismista juuri niitä koulutettuja ihmisiä, joita sosialismi
tarvitsee.
STALIN: Suuren päämäärän tavoittamista varten, tärkeän
yhteiskunnallisen päämäärän tavoittamista varten, on oltava päävoima,
puskuri, vallankumouksellinen luokka. Seuraavaksi on organisoitava
lisävoima avustamaan tätä päävoimaa: tässä tapauksessa tämä lisävoima
on puolue, johon intelligentsian parhaat voimat kuuluvat. Juuri äsken
puhuitte "koulutetuista ihmisistä", mutta keitä koulutettuja ihmisiä
tarkoititte? Eikö vanhan yhteiskuntajärjestyksen puolella Englannissa
1600-luvulla, Ranskassa 1700-luvun lopulla ja Venäjällä Lokakuun
vallankumouksen kuluessa ollutkin lukuisia joukko koulutettuja ihmisiä?
Vanhalla yhteiskuntajärjestyksellä: oli palveluksessaan monia korkeasti
koulutettuja ihmisiä, jotka puolustuvat vanhaa järjestystä, jotka
vastustivat uutta järjestystä. Koulutus on ase, jonka vaikutus voi
loppua äkisti. Tietysti proletariaatin, sosialismin tarpeita määrääväät
kädet, jotka käyttävät proletariaattia, ja ne ovat koulutettujen
ihmisten käsiä. On selvää, etteivät tommpelit voi auttaa
proletariaattia taistelemaan sosialismin puolesta, rakentamaan uutta
yhteiskuntaa. En aliarvioi intelligentsian roolia; päinvastoin,
korostan sitä. Kysymys on kuitenkin siitä, mistä intelligentsiasta
puhumme? Koska on olemassa monenlaisia intelligentsioita.
WELLS: Vallankumousta ei voi olla ilman koulutusjärjestelmän radikaalia
muutosta. Riittää kun annan kaksi esimerkkiä: Saksan tasavallassa ei
koskettu vanhaan koulutusjärjestelmään ja siksi Saksasta ei koskaan
tullut tasavaltaa: ja toinen esimerkki on
297
Englannin työväenpuolue, jolta puuttuu päättäväisyyttä vaatia
koulutusjärjestelmän radikaalia muutosta.
STALIN: Tuo on oikea huomio. Sallikaa minun nyt vastata kolmeen
kohtaanne.
Ensinnäkin, vallankumouksen pääasia on yhteiskunnallisen puskurin
olemassaolo. Tämä vallankumouksen puskuri on työväenluokka.
Toiseksi, tarvitaan lisävoima, jota kommunistit kutsuvat puolueeksi.
Puolueeseen kuuluvat älykkäät työläiset ja ne osat teknokraateista,
jotka ovat läheisessä suhteessa työväenluokkaan. Intelligentsia voi
olla vahva vain, jos yhdistyy työväenluokan kanssa. Jos se vastustaa
työväenluokkaa, siitä tulee nolla.
Kolmanneksi muutoksen vipusimeksi tarvitaan poliittista valtaa. Uusi
poliittinen valta luo uudet lait, mikä tarkoittaa vallankumouksellista
järjestystä.
Minä en puolusta minkäänlaista järjestystä. Kannatan järjestystä joka
vastaa työväenluokan etuja. Jos kuitenkin joitakin vanhan
yhteiskuntajärjestyksen lakeja voidaan hyödyntää kamppailussa uuden
yhteiskuntajärjestelmän puolesta, vanhoja lakeja tulisi hyödyntää. En
voi vastustaa väitettänne, että voimassa olevaa järjestelmää vastaan on
hyökättävä vain siinä määrin kuin se ei takaa tarpeellista järjestystä
ihmisille.
Ja lopulta, olette väärässä, jos kuvittelette, että kommunistit
rakastavat väkivaltaa. He luopuisivat mielellään väkivaltaisista
menetelmistä, jos hallitseva luokka suostuisi antamaan periksi
työväenluokalle. Mutta historian kokemukset puhuvat sellaista
olettamusta vastaan.
WELLS: Englannin historiassa on kuitenkin tapaus, jossa luokka
vapaehtoisesti antaa vallan toiselle luokalle. Vuosien 1830 ja 1870
välisenä aikana aristokratia, jonka vaikutusvalta 1700-luvun lopulla
oli edelleen hyvin huomattava, luovutti vallan vapaaehtoisesti ilman
varteenotettavaa taistelua porvaristolle, joka palveli kuninkaavallan
sentimentaalisena tukijana. Sen seurauksena valta siirtyi
finassioligarkialle.
STALIN: Mutta olette huomaamattomasti siirtynyt vallankumouksen
kysymyksistä uudistusten kysymyksiin. Ne eivät ole samoja asioita.
Eivätkö mielestänne chartistit esittäneet merkittävää osaa
uudistuksissa Englannissa 1800-luvlla?
WELLS: Chartistit tekivät vähän ja katosivat jälkiä jättämättä.
STALIN: Olen eri mieltä kanssanne. Chartisteilla ja heidän
organisoimallaan lakkoliikkeellä oli suuri merkitys; he pakottivat
hallitsevat luokat tekemään myönnytyksiä äänioikeuden suhteen, "lahojen
vaalipiirien" poistamisessa ja joidenkin "Tavoitejulistuksen" kohtien
saavuttamisessa. Chartismin osa ei ollut olematon ja se pakotti osan
johtavasta luokasta tekemään tiettyjä myönnytyksiä, uudistuksia, joilla
johtavat luokat välttivät joitakin kriisejä. Yleensä ottaen, on
sanottava, että kaikista johtavista luokista Englannin johtavat luokat,
sekä aristokratia että porvaristo osoittautuivat luokkaetujensa
kannalta, vallan säilyttämisen kannalta viisaimmiksi, joustavimmiksi.
Ottakaamme uuden ajan historiasta esimerkiksi yleislakon Englannissa
1926. Ensimmäiseksi mikä tahansa joku muu porvaristo olisi
ammattiliittojen julistaessa yleislakon pidättänyt ammattiliittojen
johtajat. Brittiläinen porvaristo ei tehnyt sitä, ja se toimi viisasti
omien etujensa puolustamisen kannalta. En voi kuvitella, että
porvariston strategia Yhdysvalloissa, Saksassa tai Ranskassa olisi niin
joustava. Valtansa säilyttääkseen Ison Britannian johtavat luokat eivät
ole koskaan ennakkoon kieltäytyneet pienistä myönnytyksistä,
reformeista. Mutta näiden reformien pitäminen vallankumouksellisina
olisi virhe.
WELLS: Käsityksenne maani johtavista luokista on korkeampi kuin
minulla. Mutta onko pienen vallankumouksen ja suuren reformin välillä
suurta eroa? Eikö reformi ole pieni vallankumous?
STALIN: Alhaalta tulevan paineen ansiosta, joukkojen paineesta,
porvaristo saattaa joskus sallia joitakin osittaisia uudistuksia
säilyttäen samalla olemassaolevan yhteiskunnallis-talouidellisen
järjestelmän. Tällä tavalla toimiessaan se laskelmoi, että nämä
myönnytykset ovat välttämättömiä sen luokkavallan ylläpitämiseksi. Tämä
on reformin olemus. Vallankumous kuitenkin tarkoittaa vallan
siirtymistä luokalta toiselle. Siksi on mahdotonta kuvata mitään
reformia vallankumoukseksi. Siksi emme voi ajatella yhteiskunnallisen
järjestelmän muuttuvan vähittäisesti reformien tai johtavien luokkien
myönnytysten avulla toisenlaiseksi yhteiskuntajärjestelmäksi. .
WELLS: Olen hyvin kiitollinen teille keskustelusta, joka on merkinnyt
minulle hyvin paljon. Selittäessänne asioita minulle, mieleenne ehkä
muistui, kuinka Teidän oli selitettävä sosialismin perusteita
lainsuojattomille piireille ennen vallankumousta. Tällä hetkellä
maailmassa on vain kaksi ihmistä, joiden mielipiteitä, joiden jokaista
sanaa miljoonat ihmiset kuuntelevat: Te ja Roosevelt. Muut voivat
saarnata niin paljon kuin haluavat, heidän puheitaan ei koskaan paineta
tai oteta huomioon. En voi vielä arvioida, mitä maassanne on saatu
aikaan: saavuin vasta eilen. Mutta olen jo nyt nähnyt terveiden miesten
ja naisten iloisia kasvoja ja tiedän, että jotakin hyvin merkittävää on
täällä tapahtunut. Vastakohta vuoteen 1920 on ällistyttävä.
STALIN: Jos me bolshevikit olisimme olleet järkevämpiä, paljon enemmän
olisi voitu tehdä.
WELLS: Ei, jos ihminen olisi järkevämpi, olisi hyvä keksiä
uudelleenrakentamisen viisivuotissuunnitelma ihmisaivoille, joista
luultavasti puuttuu monia asioita, joita tarvitaan täydelliseen
yhteiskuntajärjestykseen. (Naurua).
STALIN: Ettekö aio jäädä Neuvostoliiton kirjailijaliiton kongressiin?
WELLS: Valitettavasti, minulla on monia sovittuja tapaamisia ja voin
viipyä Neuvostoliitossa vain viikon. Tulin tapaamaan Teitä ja olen
hyvin tyytyväinen keskusteluumme. Mutta tarkoituksenani on keskustella
tapaamieni neuvostokirjailijoiden kanssa heidän mahdollisuudestaan
liittyä P.E.N. -klubiin. Se on Glasworthyn perustama kirjailijoiden
kansainvälinen organisaatio; hänen kuolemansa jälkeen minusta tuli
puheenjohtaja. Järjestö on vielä heikko, mutta sillä on toimintaa
monissa maissa, ja mikä vielä tärkeämpää, järjestön jäsenten puheista
kirjoitetaan laajalti lehdistössä. Järjestö vaatii mielipiteen
vapautta, myös vastakkaiden mielipiteiden ilmaisun vapautta. Toivon
keskustelevani tästä asiasta Gorkyn kanssa. En tiedä, oletteko
valmistautuneet vielä niin suureen vapauteen täällä.
298
STALIN: Me bolshevikit kutsumme sitä "itsekritiikiksi". Se on laajalti
käytössä Neuvostoliitossa. Jos voin tehdä jotakin vuoksenne, teen sen
ilomielin.
WELLS:
(Kiittää.)
STALIN:
(Kiittää vierailusta.)
-------------------------------TEKSTI
LOPPUU----------------------------------------
Alkuperäinen englanninkielinen teksti täältä.
|