Jokaisessa totaalitaarisessa valtiossa on pyritty ja pyritään
keskitetysti valvomaan ja ohjaamaan kansalaisten - tai erityisesti
fasismissa tai sosialismissa
alamaisten
-
ajattelua, tunteita ja asenteita. Kontrollin ja vaikuttamisen
aseet ja menetelmät ovat vaihdelleet olojen ja teknisten edellytysten
myötä. Painettu sana ja kuva on ollut kirjoitetun historian ajan
käytetyin keino. 1900-luvulla elokuvat ja sähköiset mediat ovat
nousseet lehdistön, julisteiden ja painetun sanan rinnalle ja
ohi. Myös demokraattisissa
valtioissa pyritään valvonna ohella vaikuttamaan kansalaisten ajatteluun
ja käyttäytymiseen. Demokratioissa yksilön vapaudet ja
sananvapaus vievät suoranaiselta propagandalta pohjaa. Keskitettyä
propangandaa on kuitenkin harjoitettu erityisesti
kriisiaikoina -
kuten esimerkiksi sodan oloissa.
Julisteet ovat olleet yksi propagandan väline. Olen poiminut
vertailtavaksi enemmän
tai vähemmän satunnaisesti joitakin julisteita lähinnä toisen
maailmansodan ja sitä edeltävältä ajalta Neuvostoliitosta, Saksasta ja
Yhdysvalloista; Kiinan julisteet ovat Kiinan kansantasavallan
perustamisen jälkeiseltä ajalta.
1. Neuvostoliitossa
(vasemmalla)
NKVD:n hieman ennen toista maailmansotaa julkaistu juliste,
jossa luvattiin "tuhota vakoojat ja
sabotöörit, trotskilais-buharinilaiset fasimin agentit". Julisteen
toive toteutui: Stalin
surmautti Nikolai Buharinin 1938, joten
julkaisuvuosi voi olla hyvinkin juuri tuo. Trotski puolestaan surmattiin Meksikossa
jäähakulla elokuussa 1940.
Nyrkkiin puristettu käsi on ollut kommunistien symboli ainakin
1930-luvulta lähtien, jolloin ele lienee käsitetty
antiteesiksi fasistien ja kansallissosialistien tyylittelemälle
roomalaiselle
tervehdykselle.
Käärme
sen sijaan on jo kristillisessä symboliikassa ollut saatanan asianajaja. Käärmeen maine kristinuskossa voi olla perua
pakanauskontojen vastustamisesta: antiikin uskonnoissa käärmeellä kun
oli
positiivinen merkitys, ja siksi se uudessa uskonnossa nostettiin
pahuuden symboliksi. Tosin Asklepioksen sauvaa kiertää
käärme, joten myös kristillisessä kulttuurissa käärmeyden myönteinen
elementti - antiikin perintönä - on olemassa.
Neuvostoliitossa
uskontoa pidettiin kansan oopiumina. Se sysäsi rahvaan pois
kommunismiin johtavalta tieltä. Kommunistit kuitenkin tiesivät, että
uskonnolla on rahvaassa kaikupohjaa: isällisessä ohjauksessa
uskonnollinen piiloviesti saattoi palvella puolueen asiaa.
Julisteessa äärimmäisenä oikealla toisiaan syleilevät äiti ja
poika katsovat natsikivääriä pitelevää, kuvan ulkopuolista
maahantunkeutujaa. Katseissa on pelkoa, tuskaa
ja uhmaa.
Jennifer Wirthin mukaan julisteen maalannut Viktor Koretksy sai
kirjeitä rintamasotilailta, jotka kertoivat pitävänsä kuvaa
sotilastakkinsa taskussa sydäntä vasten. Jos tämä pitää paikkansa,
juliste on onnistunut koskettamaan yksitttäisiä (mies)sotilaita
perinteisillä ja kommunistien näkökulmasta konservatiivisilla arvoilla.
Toinenkin oikeanpuoleinen juliste lienee vedonnut taisteleviin
sotilaisiin vastaavalla tavalla. Julisteen tekstiosiossa vakuutetaan:
"Kaikki toivomme on sinussa, puna-armeijan sotilas!"
Aina ei voinut tietenkään onnistua. Venäläiset kyllä tiesivät,
millaisiin tekoihin Stalin oli omia kansalaisiaan kohtaan ryhtynyt, ja
on luultavaa, että Stalinin palvonnan ohella häntä myös pelättiin ja varmasti vihattiinkin. Propangandassa Stalinia
tietysti
ylistettiin, kuten julisteissa alla, jossa Stalin
esimerkiksi
viitoittaa kansaa kulkemaan Leninin hengessä. Leninin palvonta olikin
osa Stalinin valtakoneistoa. Luulen, että Stalinia
kuvaavat
julisteet jättivät kohderyhmänsä varsin kylmiksi. Niiden funktioksi
lopulta lienee jäänyt puolue-eliitin ja organisaatioissa uraa luoneiden
puolueohjusten identiteetti, jossa Stalinin nuoleskelu pönkitti omaa
asemaa kommunistisessa hierarkiassa.
Ohessa
vasemmalla juliste
vuodelta 1939 on
toisaalta hyvinkin voinut onnistua vetoamaan tunteisiin. Asiallisesti
juliste
liittyy
Molotov-Ribbentrop
-sopimukseen. Sopimuksen salaisesta
lisäosasta neuvostokansoilla ei ollut tietoa, ja julisteen viesti
on, että puolalaiset talonpojat Itä-Puolassa ottavat
vapauttajansa vastaan sydämellisin tuntein. Samaa tunteen paloa oli
ehkä vuosikymmeniä myöhemmin DDR:n Erich Honeckerin ja Neuvostoliiton
Leonid Brezhnevin
kohtaamisessa.
Yksi helpoimmista keinoista ihmisten
yhdistämiseksi on vahvan
viholliskuvan luominen.
Toisessa
maailmansodassa Saksan kuvaaminen viholliseksi ei ollut
vaikeaa, koska Wehrmacht ja muut saksalaiset sotilasorganisaatiot
syyllistyivät itärintamalla(kin) mittaviin
sotarikoksiin
Oikealla on varhaisempi juliste
ensimmäisen maailmansodan
jälkeisiltä vuosilta. "Maailman kapitalistit, liittykää yhteen!"
Yhdysvallat, Englanti ja Ranska hallitsevat maailmaa ruumisröykkiöiden
päältä. Juliste on julkaistu Versaillesin rauhansopimuksen aikoihin:
Neuvosto-Venäjää ei neuvotteluihin ollut kutsuttu.
Julisteen kapitalisti
on ylipainoinen mies, josta huokuu mässäilevä
elämäntyyli ja ahneus. Heidän uhrinsa näyttävät varsin
lihaksikkailta voimanpesiltä, ruumiillisen työn tekijöitä,
ehkä?
2. Yhdysvaltojen
pääviholliset toisessa maailmansodassa olivat Japani ja
Saksa. Viholliset ovat
julisteessa oikealla ympäröineet Yhdysvallat. Todellisuudessa sotaa
käytiin
kaukana Yhdysvaltain maaperästä ja tämä säästi amerikkalaista
siviiliväestöä totaalisen sodan kauhuilta.
Huhujen levittäminen ja yleensä viholliselle mahdollisesti arvokkaan
tiedon julkituominen oli aihe, joka toistui sotajulisteissa kaikkialla.
Vasemmalla amerikkalaisten suulaudesta nauttii
isokorvainen japanilainen.
Alla amerikkalaisten vihollinen Saksasta vuodelta 1942:
Viholliskuvaa osattiin Yhdysvalloissakin rakentaa myös rauhan
oloissa.Vasemmalla sarjakuvakirjan kansi vuodelta 1947.
Naiset astuivat sodan aikana Yhdysvalloissa työelämään entistä
enemmän
miesten joutuessa rintamille. Tässä propagandajuliste
"Rosie the Riveter":
Selatessa
verkon runsasta sodanaikaista julistetarjontaa heijastuu
amerikkalaisista julisteista tietynlainen sarjakuvamaisuus. Ehkäpä
juuri sen vuoksi julisteisissa on annos huumoria. Vastaavat
neuvostojulisteet pysyvät selkeämmin ylevän pönäköinä.
Klassinen amerikkalainen hahmo on tietysti
Uncle-Sam.
Tunnettu juliste alla on ensimmäisen maailmansodan ajalta, vuodelta
1917:
3. Saksassa
ja Neuvostoliitossa symboliset valtiota tai maata edustavat hahmot
korvattiiin valtion johtajalla, Neuvostoliitossa Stalinilla ja Saksassa
Hitlerillä. Saksalaisissa natsijulisteissa kohtaamme symboliikkaa ja
tyyliä, joka on lähellä Neuvostoliiton propagandakoneiston luomuksia.
"Yksi kansa, yksi valtakunta, yksi johtaja": monokulttuuria
syvimmillään kansallissosialistisessa julisteessa oikealla.
Stalin tosin usein viittaa kädellään eteenpäin, kun taas Hitler seisoo
patsasmaisesti paikallaan. Tällä tavoin seisoi myös Charles Chaplin
1940 elokuvassa
Diktaattori.
Neuvostoviittomisesta helsinkiläiset
saavat yhä nauttia Hakaniemessä, missä sijaitsee
Maailman rauha -veistos.
Toisessa
julistessa oikealla saksalaiset lupaavat seurata johtajaansa. Juliste
on sotaa
edeltävältä ajalta.
Kansallissosialismin ideologisiin fantasioihin kuului juutalaisten
eläimellisyys.
Vasemmalla ensimmäisessä julisteessa vihollinen
lymyää verhon takana:
"sodanlietsoja, sodanpitkittäjä", kertoo
teksti.
Toisena vuodelta 1940 elokuvan
Der Ewige Jude -mainosjuliste.
Saksalaiset itse kuvattiin lihaskimppuina, ja tässä neuvostopropaganda
ja natsipropaganda ainakin osin muistuttavat toisiaan. Sosialismissa
ehkä maskuliinisella
lihasmassalla viitattiin työväenluokkaan, kun kansallissosialismisssa
taas arjalaiseen,
saksalaiseeen
rotuun. Jotkut näkevät julisteissa (kuten oikealla) homoerotiikkaa. En
kuitenkaan osaa erottaa sitä erotiikasta ylipäätään. Mikä sen tekee
juuri homoseksuaaliseksi? Neuvostojulisteissa lihaksikkaat
mieshahmot ovat enimmäkseen vaatteet päällä. Oltiinko sosialismissa
häveliäämpiä? Vaikuttiko asiaan kansallissosialismin tietynlainen
pakanallisuus? Toisaalta olihan myös kommunismi "pakanallista".
Vasemmalla juliste, jossa propagoitiin nuorisolle suunnatun
Saksan työpalvelun
puolesta. Puolialastomista poikavartaloista mielleyhtymät rakentuvat
1920-luvulla vallinneeseen vapautumiseen, suopeampaan
suhtautumiseen
alastomuuteen ja muuhunkin kokeilevaan 1920-luvun kulttuuriin.
Kuitenkin juuri
kansallissosialimi imi voimaaansa liberaalien,
jazz-kulttuurin,
symbolismin, "rappiotaiteen" ja koko 1920-luvun vapautuneemman
kulttuurielämän vastaisuudesta.
Oikealla
pari jykevää neuvostoihmistä sodan ja tuotannon melskeissä. Vaatteet
ovat visusti päällä.
4. Kiinan
kansantasavallassakin valtio oli julisteissa yhtä kuin puhemies Mao.
Propagandajulisteet kukoistivat
kirkkaimmillaan ehkä
suuren harppauksen ja
kulttuurivallankumouksen
aikoihin. Nämä Maon poliittiset manööverit muodostavat jatkumon ja
nivoutuvat yhteen myös suhteiden välirikkoon Neuvostoliittoon. Maolle
ei mikään ollut mahdotonta, siksi 1950-luvun lopussa Kiinan piti
teollistuman viidessä vuodessa ja saavuttaman terästuotannossa
esimerkiksi Englannin. Politiikka johti
taloutta: maataloustyökalujakin sulatettiin omatekoisissa
masuuneissa "teräkseksi". Aurat ja kylvötyökalut jouduttiin
sitten valmistamaan puusta. Tuotettu teräs osoittautui
käyttökelvottomaksi, ja
voimien keskittäminen Maon opillisiin käytännön sovelluksiin romahdutti
elintarviketuotannon (tosin elintarvikkeiden vienti jatkui ulkomaille
edelleen). Nälkään ja sen seurannaistauteihin kuolleiden ihmisten
lukumääräksi on arvioitu keskimäärin 30 miljoonaa.
Mao ei kuitenkaan antanut
arvostelijoilleen periksi: kulttuurivallankumous 1960-luvulla oli uusi
ponnistus poliittisten vastustajien eliminoimiseksi. Siinä tukittiin
suurta harppaustakin arvostelleiden suut. Samassa prosessissa
Neuvostoliitosta saatiin sisäpoliittiseen käyttöön varsin tarpeellinen
vihollinen.
Äärimmäisenä vasemmalla Mao vierailee masuunilla. Johtaja on seurueen
pisin mies. Juliste on vuodelta
1958. Henki on varsin seesteinen.
Toisessa luvataan 1959 valmistaa rautamalmista terästä. Kiinassa
sankareilla on kyllä venäläiseen tapaan vaatteet päällä, ehkä vielä
visumminkin. Mies on etualalla, nainen taempana. Kädet ovat kuitenkin natsi- ja neuvostotapaan taivaita
päin. Lihaskimppuja ei näy.
Kiinan tulevaisuuden piti 1958 näyttämän kuten kuvassa oikealla. Tästä
julisteesta puuttuu uho ja päättäväisyys. Tunnelma on idyllinen. Nälkää näkevissä
kiinalaisissa se
ehkä lohdutti niitä, jotka eivät uskoneet
vatsansa kurinaa.
Kulttuurivallankumouksessa 1960-luvulla punakaartit terrorisoivat maata.
Kuvassa alla nuori punakaartilainen murskaa menneiden sukupolvien
Kiinaa.
Tässä julistessa on jo uhoa, vihaa ja vihollisia. Vastaavia
julkaistiin kulttuurivallankumouksen aikana runsaasti.
Kestoaihe
sosialistisen Kiinan julisteissa oli tietysti ruorimies. Mitä
mielettömämmäksi yhteiskuntaelämä Kiinassa kävi, sitä suuremmoisemmaksi
Mao. Kommunistisen puolueen propagandassa Mao oli lisäksi Marxiin
verrattavissa oleva opettaja. Tätä heijastaa juliste alla. Mao on
kuvassa jättiläinen. Pienemmässä mies symboloi aurinkoa.
Julisteita (ostettavaksi) tai niitä käsittelivät sivuja on verkossa
runsaasti, tässä muutama:
Sovietposters.com
Allposters.com
(Tässä neuvostojulisteita käsittelevä
Jennifer Wirthin artikkeli
Allday.com sivustolla.)
Kansallissosialistisia julisteita ennen
toista maailmansotaa
Kansallissosialistisia julisteita sodan
ajalta
Amerikkalaisia julisteita toisen
maailmansodan ajalta
Julisteita
Maosta