Matkavalmisteluissa mukana oli Matkapalvelu Oy. Sieltä saatiin opastusta ja lentoliput Finnairin koneeseen Helsinki-Seattle ja takaisin. Menopaluulippu maksoi noin 5000 mk/henkilö. Aamulla 4.10 1987 menimme klo 7.00 Oulusta Helsinkiin lähtevään junaan, Ellen, Olavi, Annikki ja minä. Helsingissä meitä oli vastassa Ellenin ja Olavin pojat Markku, Pertti ja Kari. Markku vei meidät autollaan kotiinsa, jossa syötiin ennen lentoasemalle menoa. Markku meidät kuljetti myös lentoasemalle Seutulaan klo 19.05 lähtevään Seattlen koneeseen, lennolle N:o AY 143. Koneessa oli muistaakseni 270 matkustajaa.Turistiluokassa oli 5 paikkaa rinnakkain keskellä konetta ja kahtapuolen konetta olevan käytävän takana 2 paikkaa eli yhteensä 9 paikkaa laidasta laitaan.
Lentoreitti oli: Helsinki, Vaasa, Ruotsin ja Norjan yli, noin 1000 km Islannin pohjoispuolitse, Grönlannin yli Kanadaan ja Yhdysvaltain länsirannikol-le Seattleen. Suora lento kesti 9 tuntia. Lähdimme pimeästä Helsingistä klo 19.05 ja saavuimme Seattleen klo 19.40 paikallista aikaa samana päivänä. Noin kolme tuntia Helsingistä lähdön jälkeen tuli vastaan päivä aurinkoineen, joka sitten alkoi hämärtyä niin, että laskeuduttuamme Seattlen kentälle oli jälleen pimeä.
Terminaalissa oli suuren maailman meininki. Erivärisiä ihmisiä, jotka puhuivat monia kieliä. Ihmisiä meni ja tuli kiireisin askelin. Jokaisella näytti olevan jokin päämäärä. Oli orpouden tunnetta tässä Baabelin sekoituksessa, kunnes silmä havaisi velipojan Martin. Martti oli meitä vastassa, kuten oli aikaisemmin puhelimitse sovittu. Martin läsnäolo antoi turvallisuudentunnetta. Pystyttiin nyt kommunikoimaan Martin välityksellä viranomaisten kanssa. Minä satuin matkatavarat kuitenkin antamaan epähuomiossa väärälle virkailijalle niin,että, kun tavarani tulivat kuljettimella, en saanutkaan niitä noin vain, vaan oli todistettava monin tavoin, että olin oikea matkatavaroiden omistaja. Martti oli tässä suurena apuna kieltä taitavana.
Tavarat saatuamme lähdimme Martin mukaan. Mentiin hissillä maanalai-sen raidebussiin, jonka nappuloista Martti paineli ja bussi lähti liikkeelle ja pysähtyi tietyssä paikassa, jossa jäimme pois kyytistä. Olimme tulleet valtavaan maanalaiseen autojen pysäköintitaloon. Autoja oli silmänkantamattomiin.
Martti oli vuokrannut Chilliwackista pikkubussin, jotta mahtuisimme kaikki siihen tavaroinemme. Nyt tuli pulma, kun Martti ei muistanut mille kantil-le hän autonsa jätti, ei muistanut auton rekisterinumeroa eikä muitakaan tuntomerkkejä. Tuli kova pikkubussin etsiskely. Aina kun pikkubussi löytyi, koitettiin, sopiiko Martilla oleva avain oven lukkoon. Löytyihän se vihdoin avaimeen sopiva lukko ja auto, jonka Martti tunnisti sisällä olevista tavaroista vuokraamakseen autoksi. Niin päästiin sitten lähtemään.
Parkkitalon puomilla Martti maksoi avatusta ikknnasta parkkimaksun ja puomi avautui avaraan maailmaan. Lähdimme kohti Kanadaa ja Vancouveria. Everett-nimisessä kaupungissa kävimme huoltoasemalla tankkaamassa automme. Kun lähdettiin huoltoasemalta, alkoi automme vilkuttamaan joka kulmasta keltaista valoa. Etsittiin nappulaa, josta saataisiin valot sammutettua, mutta etsintä ei tuottanut tulosta. Marttikin kyllästyi jo ja sanoi, vilkkukoon, lähdetään ajamaan. Kuitenkin haettiin huoltoaseman poika avuksi ja hän löysi nappulan, josta vilkkuvalot sammuivat. Ja matka jatkui Kanadan rajaa kohti tullinmuodollisuuksiin. Olavilla oli tullissa jotakin epäselvää, en muista mitä, mutta kyllä siitä selvittiin.
Oltiin Chilliwackissa puolenyön
aikaan. Vera oli
laittanut suuhun pantavaa ja petannut vuoteet valmiiksi meille
kaikille. Ellen
ja Olavi saivat huoneen (ruuman) yläkerrasta
ja Annikki ja minä
alakerrasta. Martin ja Veran talo on Norland-kadun varrella. Talon
numero on
9791. Talon alakerrassa on
autotalli, sauna, kodinhoitohuone, WC ja suihku sekä
toisessa
päässä
taloa olohuone ja
makuuhuone. Yläkerrassa
on olohuone ruokailunurkkauksineen, keittiö
ja kaksi makuuhuonetta, sekä
WC ja suihku. Pihassa kasvoi viinirypäleitä,
omenapuu,
luumupuu, persikkapuu ym. Chilliwackia ympäröivät
vuoret kaikkialla.
Kaupungin rakennukset ovat matalia, 1-2 kerroksisia, muutama vähän
korkeampikin on.
Maaperä
ei kestä
korkeita rakennuksia. Sähkö-
ym. kaapelit
olivat ilmassa pylväiden
varassa. Siellä
ei harrastettu maakaapeleita.
Liikennesäännöt poikkesivat meikäläisestä siinä mm., että risteyksessäoli pakollinen pysähtyminen. Se joka oli ensiksi tullut risteykseen, ylitti ensiksi risteyksen jne. Valo-ohjatuissa risteyksissä sai kääntyä oikealle päin punaista, jos vasemmalta ei ollut tulijaa.Valtatiellä siellä täällä oli puolimetriä leveä valkoinen viiva poikki tien. Viivojen väli oli 500 metriä. Poliisi saattoi seurata liikennettä ilmasta käsin ja lukea auton nopeuden viivojen välillä. Jos nopeus ylitti sallitun nopeuden, poliisi lähetti postitse sakkolapun havaitsemansa rekisterinumeron omaavalle henkilolle.
Valtatie oli kaksiratainen. Ratojen välissä oli vahva betoniaita silloin, kun ajoradat olivat vierekkäin.Usein ajoradat erkanivat toisistaan kauaksikin. Hopen kaupungista itään valtatiellä oli useita tunneleita, joku vähän pitempikin, ennen vuoristossa olevaa rahastuspaikkaa. Rahastuspaikalla maksettiin valtatien käytostä maksu, joka oli 10 Kanadan dollaria. Melko korkealla tämä rahastuspaikka sijaitsi päätellen siitä kylmyydestä, joka siellä vallitsi.
Teimme ympäristöön
eri suuntiin matkoja miltei joka toinen päivä.
Silloin, kun kaikki lähtivät
mukaan mentiin kahdella autolla. Mustangissa matkustivat Vera, Ellen,
Annikki ja Martti kuskina. Avolavapakettiautolla matkustimme Olavi ja
minä
kuskina. Otin Oulusta lähtiessä
kansainvälisen
ajokortin, joten se puoli oli OK. Martti ajoi edellä,
ja minä
seurasin perässä.
Kun pimeä
yllätti
oli oltava tarkkana, että
seurasi oikeita takavaloja. Eipä
siinä
sitten pahempia kommelluksia sattunut, vaikka
englanninkielisiä
tienviittoja ei osannutkaan lukea ja ymmärtää.
Vancouverissa käytiin
useampia kertoja. North Vancouverissa käytiin
Mount Seymour -vuorella, jonne nousi siksaktie aina 4758 jalan
korkeuteen. Siellä
oli jonkin sortin urheilukeskus. Myöskin
käytiin
North Vancouverin Capilano-joen
kalanviljelylaitoksella. Lasiseinän
takaa katselimme, kuinka suuret lohet
nousivat yläjuoksulle
päin
kutemaan. Kaikki kalat oli otettu
laitokselle viljelytarkoituksiin.
Capilano-joesta länteen
muutamia kilometrejä
oli talviaikainen laskettelurinne. Vuorelle
kuljetti väkeä
ilmavaijerin varassa kulkeva kondoli, joka oli
käytössä
myös
kesäturisteille.
Me muut olisimme olleet valmiita käymään
vuorella, mutta Annikki ei hyväksynyt
moista kulkuneuvoa. Tyydyttiin
katselemaan alhaalta kondolin kulkua vaijereiden varassa vuorelle.
Eräällä
reissulla kävimme
North Vancouverissa Lynn Canyonin metsämuseossa.
Siellä
tutustuimme alan historiaan. Asiat tuotiin
esiin valokuvin ja graafisin esittein. Museon yhteydessä
oli riippusilta syvän
kanjonin yli. Kuljimme sillan yli. Sillan pielessä
oli muistomerkki kanjoniin pudonneen henkilön
muistoksi ja varoitukseksi muille rotkon jyrkistä
reunoista. Vera ja Martti olivat
aikaisemmin asuneet täällä
North Vancouverissa omakotitalossaan, johon tutustuimme pikaisesti
ohikulkiessamme.
Stanley Park oli
Vancouverin huvipuisto. Sinne mentiin keskustan kautta, sen osan
kaupunkia, jossa oli kaupungin korkeimmat rakennukset.
Keskustassa oli sellainen ihme kun höyrykello:
useita metrejä
korkea kellopatsas kadun reunalla. Käyttövoimana
kellossa oli höyry.
Siinä
se höyrysi
ja jakoi aikaa niin hyville kuin
pahoillekin.
Puistossa oli eläintarha,
ainakin isoille eläimille.
Oli rakennettu iso allas valaille ja
delfiineille. Valaita sanoivat tappajavalaiksi. Mustavalkoisia ne
olivat väriltään
ja noin 5-6 metriä
pitkiä.
Lempeitä
meren eläjiä
ne olivat, nimestään
huolimatta. Katsomon alla olevassa
huoneessa oli
lasiseinä
vasten valasallasta, jossa näkyi
valaiden ja delfiinien liikehtiminen veden
alla. Seinissä
olevista kovaäänisistä
toistui valaiden keskinäinen
kommunikointi. Olihan siellä
monenlaista nähtävää,
toteemipaaluineen ja punapuun kantoineen,
jonka onkalossa otimme valokuvankin.
Parikymmentä
kilometriä
Chilliwackista itään
oli Harrison Lake, hiekkarantoineen ja
lomahotelleineen. Kävimme
tutustumassa tähän
kohteeseen ja siellä
olevaan kuumaan lähteeseen.
Rikiltä
tuoksahtava +80 C-asteinen vesi pulppusi maan
alta. Lähde
oli kahlittu, ja vesi
johdettiin läheisiin
hotelleihin hyödynnettäväksi.
Bridell Fall
-vesiputous muutamia kilometrejä
Chilliwackista itään
oli näkemisen
arvoinen, vaikka pitkä
kuivakausi oli vähentänyt
sen vesimäärää.
Vesi syöksyi
useita satoja metrejä
korkealta kalliorinteeltä
alas. Putouksen yläpuolella
olevasta järvestä
Chilliwackinin kaupunki sai käyttövetensä.
Vesi tuli järvestä
omalla painollaan.
Chilliwackilaisten viikonlopun
viettopaikka oli Cultus Lake. Siellä
oli pöytiä
penkkeineen, ruuanlaitto välineitä,
grillejä
yms. sosiaalitiloineen. Tällöin
oli jo lokakuun loppupuoli, joten auringon
palvojat olivat kadonneet paikalta, vaikka lämpötila
oli +20 C vaiheilla. Hanhet olivat
vallanneet järven
rannat ja sotkeneet sen
ulosteillaan niin, että
piti katsoa tarkasti, mihin jalkansa pani. Järven
vastaranta oli Kanadan armeijan käytössä.
Chilliwack-joella oli
kalanviljelylaitos. Jokihaaran kutupaikalle pyrkivistä
lohista, ainakin osa niistä,
otettiin laitokseen lypsettäväksi
ja teurastettavaksi. Kalat uivat itse
laitoksen altaisiin. Joen uoma oli laitoksen alajuoksulla noin 7 metriä
leveä
ja vettä
noin metri. Siinä
ui isoja lohia miltei niin paljon kuin siihen
mahtui. Oli lohta näissä
maisemissa kerrakseen.
Kävimme
muutamissa Kanadan suomalaisissa perheissä
kylässä.
Chilliwackissa kävimme
Airi ja Friz Raismitheillä.
He asuivat Menzies-kadun varrella
omakotitalossa N;o 9718. Airi-rouva oli Martin vaimon Veran serkku.
Fritz oli
saksalaista syntyperää
oleva latvialainen. Tuolloin jo yli 80-vuotias. Kävimme
Raismitheillä
pari kertaa. He kattoivat pitkän
pöydän
vieraita varten. Syömässä
meitä
oli Ellen, Olavi, Vera ja Martti, Annikki ja
minä
sekä
isäntäväki
Airi ja Fritz. Fritz oli
viinin ystävä.
Hän
teki viininsä
itse pihalla kasvavista hedelmistä.
Hän
tarjoili auliistiti viiniään.
Fritz oli portailla vastassa vieraita
viinilasi kädessä,
jonka tarjosi Annikille. Annikista ja
Fritzistä
tuli hyvät
ystävät,
vaikka Fritz ei suomen sanoja paljon
taitanut. Ei Annikkikaan tainnut englantia, mutta juttu kävi
kuitenkin viinin voimalla.
Toinen käyntipaikka
Chilliwackissa oli Mary ja Aaro
Palon omakotitalo Portage-kadun varrella N;o 46765. Aaro oli kotoisin
Keski-Pohjanmaalta. Oli tullut vanhempiensa kanssa Kanadaan
3-vuotiaana. Aaro
oli kalastaja. Heillä
oli talo ja toimi Vancouverin saarella. Kalastusta hän
harjoitti noin 3 kuukautta vuodessa.
Verotuksen takia ei kannattanut kalastaa enempää.
Luppoajan hän
vietti Chilliwackissa. Mary-rouva oli
pienikokoinen. Eipä
Marya
paljon näkynyt
ulospäin
auton ohjaamosta. Maryn isä
oli suomalainen ja äiti
intiaani. Näin
on asia mieleen jäänyt.
Marylla ja Aarolla oli 3 lasta, jotka
olivat jo aikuisia.
Eeva ja Pentti
Yliruusi asuivat omakotitalossaan Hope-nimisessä
pienessä
kaupungissa. Hope on noin 40 km Chilliwackista
koilliseen Fraser-joen varrella. Pentti oli metsuri
ammatiltaan ja kotoisin
Parkanosta. Eeva-rouva oli kotoisin Nurmeksesta. Heillä
oli 3 lasta, jotka olivat jo lähteneet
pois kotoaan.
Neljäs
kohde, jossa kävimme
oli Sonja ja Ami Rihtin omakotitalo
Aldergrovessa. Se oli noin puolimatkassa Chilliwackista Vancouveriin.
Sonja oli
Rovaniemeltä
kotoisin ja Ami Helsingistä.
He viettivät
eläkepäiviä
kahdestaan. Sonja oli laittanut pöydän
koreaksi monine ruokalajeineen. Syötiin
ja tarinoitiin.
Sumas oli pieni kaupunki ja ostospaikka
Yhdysvaltain puolella, aivan Kanadan rajan pinnassa. Sumas sijaitsi
noin 30 km päässä
Chilliwackista Vancouveriin päin.
Siellä
olivat jotkut elintarvikkeet halvempia kuin
Kanadassa. Rajalla oli tullimuodollisuudet. Passit piti näyttää
tullimiehille mennen tullen. Tosin palatessa
ei ehditty saada passeja esiin, kun jo viittasivat menemään.
Mitä
se olisi maksanut meille, jos olisimme asuneet
hotellissa ja käyttäneet
takseja jne? Elintarvikkeet ja bensiini olivat siellä
halpoja.
Chilliwackin
sairaalassa oli tähän
aikaan potilaana enomme
Veli Kauranen. Hän
lienee ollut tuolloin jo muutaman vuoden sairaalassa
halvautumisen takia. Martti oli hankkinut hänelle
television, jota Veli katseli vuoteestaan.
Samoin Martti oli ostanut pyörätuolin,
jossa Veli istui
seurassamme kahvipöydässä
käydessämme
enoa tapaamassa sairaalassa.
Veli tiesi ja tunsi
keitä
olimme. Olimmehan tavanneet
pari kertaa hänen
käydessään
Suomessa. Eno kertoi asioita suomeksi, mutta
puhe kääntyi
kohta englanniksi, joten Martti joutui tuon tuostakin huomauttamaan
enoa:
puhu suomea. Englannin kieli hänellä
tuntui olevan päällimmäisenä
tässä
elämän
tilanteessa. Englantiahan eno oli ehkä
eniten käyttänyt
pitkän
elämänsä
aikana. Kävimme
sairaalassa enoa tervehtimässä
useita kertoja. Matka Martin talolta
sairaalaan oli noin kilometri. Eno oli tuolloin 89-vuotias.
Niin oli vajaa
kuukausi tutustuttu, koettu ja nähty
tätä
maailman kolkkaa. Pieni raapaisuhan se vain
oli tämän
kulttuurin pintaan, mutta vahvisti se
kuiten-kin kirjoista ja mediasta saatua kuvaa.
Kaupungin keskustassa
oli torni, jonka huipulla oli intiaanipäällikkö
Seattlen (Seathl) patsas. Häneltä
kaupunki on nimensä
saanut. Tankkasimme automme eräällä
huoltoasemalla ja lähdimme
noin 10 km päässä
olevalle lentoasemalle. Ramppi, jota lähdimme
ajamaan, ei johtanutkaan lentoasemalle
menevälle
tielle, vaan jonnekin
Martillekin tuntemattomalle väylälle.
Pimeäkin
siinä
sitten tuli ja vaikeutti oikean tien löytämistä.
Ajauduimme korkealle vuorelle kaupungin itäpuolelle.
Oikealla alhaalla näkyi
suurkaupunki valoineen ja oikella itään
johtava leveä
valtatie. Martti tuumasi, että
tuolle tielle ei saa joutua, sillä
siellä
on kaukana kääntymispaikka,
eikä
sieltä
mahda joutua Helsingin koneeseen ajoissa.
Niin sitten
selvisimme harharetkeltä
jälleen
tuohon valtavaan
parkkitaloon, johon jo tutustuimme Amerikkaan tullessamme. Ajettiin
itsepalvelumaanalaisella terminaalin alle ja hissillä
yläs
ihmisten ilmoille. Kun oli matkatavarat
toimitettu Finnairin virkailijan hoteisiin ja "smirnovit" ostettu jäi
muutama tunti vielä
aikaa koneen lähtöön.
Kävin
ostamassa terminaalin eräästä
myyntipisteestä
karamellia. Huomasin sitten erään
karamellipakkauksen kyljessä
merkinnän:
Merijal Oy Oulu
Koneen lähtöä
odottaessamme huomasimme, kuinka lehtimiehet
haastattelivat ja valokuvasivat erästä
miestä
koneen lähtöä
odottavien joukossa. Aprikoimme mikä
merkkihenkilö
mies mahtaa olla? Miehen henkilöllisyys
jäi
silloin meille
tuntemattomaksi. Kun Finnairin portti avattiin, oli portilla pari
kaksimetristä
poliisia, suorastaan jättiläisiä,
jotka ottivat edellä
mainitun miehen ja nostivat hänet
kainaloista ilmaan kuin pikkupojan ja veivät
kiireesti pois. (Muutaman viikon kuluttua tämä
mies pidätettiin
Helsigissä.
Hän
oli USA:n kansalainen. Miehen tarkoitus oli mennä
Venäjälle
tekemään
omissa nimissään
asioita, joita virallinen
USA ei hyväksynyt.)
Koneeseen päästyämme
yllätyimme,
kun Annikin ja minun ikkunavieri
Lähtö
Seattlesta oli lennolla N;o AY 142
29.1O. 1987 klo 22.05 paikallista aikaa.
Yritimme Grönlannin
ylityksen aikana nähdä
jääkarhuja,
vaan eipä
niitä
10 kilometrin korkeudelta nähnyt.
Saavuimme Seutulan kentälle
30.10. 1987 klo 17.05 Suomen aikaa. Lento
kesti n. 9 tuntia. Markku
kyyditsi
Ellenin ja Olavin kotiinsa ja meidät
Helsingin asemalle. Tulimme sitten yötä
myöten
junalla Ouluun. Näin
umpeutui Amerikan
Niilo
Koskela
2001