Abortti 1921
Aborttia
ei Suomessa ennen vuotta 1950 säädellyt erillinen laki. Aborttiin
ryhdyttiin vain lääketieteellisin perustein silloin, kun lapsen tai
äidin henki oli vaarassa. Virallinen oletus oli se, että raskaaksi
tullut nainen synnytti riippumatta siitä, halusiko hän lasta vai.
Laittomasta sikiön lähdettämisestä tuomittiin yleensä sakkoihin tai
lyhyeen, alle vuoden vankeusrangaistukseen.
Suhdetta raskauden keskeytykseen
määrittivät myös asenteet seksuaalisuuteen,
joka liitettiin esimerkiksi uskonnollisissa piireissä suvunjatkamiseen.
Naisen asema yhteiskunnassa ylipäätään oli rajoittuneempi, ja
seksuaalisesti aktiivinen nainen saattoi joutua sosiaalisesti
ylenkatsotuksi. Samalla seksuaalisuutta leimasi kaksinaismoralismi: se,
mikä oli naiselta kiellettyä, oli usein miehelle sallittua. Naisen
harteille kerääntyivät avioliiton ulkopuolisen raskauden häpeän
lisäksi monet sosiaaliset ja yhteiskunnalliset paineet, jotka vaihtoehtojen puuttuessa johtivat epätoivoisiin ratkaisuihin.
Alla olevat kuvaukset perustuvat
Helsingin poliisilaitoksen etsivän osaston kuulustelupöytäkirjoihin
vuosilta 1920 ja 1922.
Tampereella 1903 syntynyt Sylvi oli käynyt
kolme vuotta kansakoulua ja aloittanut palvelijattarena 13-vuotiaana
Helsingissä ja Helsingin lähiseudulla. Sylvin isä oli kuollut tytön
lapsuudessa, ja äiti oli oli uusissa naimisissa helsinkiläisen puusepän
kanssa. Vuonna 1922 Sylvillä oli työpaikka Töölössä, niin sanotussa
keskuskeittiötalossa Arkadiankatu 14:ssä. Keskuskeittiötalot olivat
kerrostaloja, joiden katukerroksessa oli talon omille asukkaille tarkoitettu
suurkeittiö ja usein myös
ulkopuolisiakin varten ruokasali. Siellä Sylvi ansaitsi elantonsa.
Talossa asui muun muassa
koulutettuja naisia ja ylipäätään keskiluokkaista väkeä, jolla
kuitenkaan ei ollut varaa tai halua omiin palvelijoihin. Ruoka
tilattiin hissillä asuntoihin ja astiat palautettiin. Asunnoissa oli
usein vain pienet keittokomerot. [Keskuskeittiötalo
– Wikipedia]

Seitsemäntoistavuotias Sylvi ja puolalaissyntyinen
satulasepän oppilas Aleksander Pupka ryhtyivät seurustelemaan vuonna
1920. Pupka
asui Pukinmäessä, Koivumäen puutarhuriliikkeessä työskentelevien
vanhempiensa luona. Parin kanssakäyminen oli jatkunut tiivinä koko vuoden, ja
joulua 1920 lähestyttäessä Sylvi ilmoitti Aleksanderille olevansa
raskaana.
Heti kohta Pupka alkoi vältellä tyttöä. Nuorukaisesta ei kuulunut
kahteen
kuukauteen mitään. Sylvi kirjoitti kirjeen, jonka pojan vanhemmat
sitten myöhemmin palauttivat. Sylvi ymmärsi, ettei pojasta
ole hänen auttajakseen. Asiakirjoista
ei käy ilmi, olisiko Sylvi ollut valmis naimisiin Aleksanderin kanssa,
vai halusiko hän tukea sikiön abortointiin. Joka tapauksessa Sylvin
onnistui lopulta tavata Aleksander keväällä 1921. Nyt tämä kertoi
suunnittelevansa
merille lähtöä. Sylvi sai pojalta 50 markkaa (noin 20 euroa vuonna
2023) sikiön lähdettämistä varten. Myöhemmin kävi ilmi,
että puhe merille lähdöstä oli ollut pötyä: tarkoituksena oli
päästä Sylvistä eroon.
Kuulopuheiden rohkaisemana tyttö otti keväällä 1921 yhteyttä etäisesti
tuntemaansa Anna Pennaseen. Sylvi tunsi Pennasen siitä, että Sylvin isäpuoli oli taannoin ollut
talonmiehenä Pennasen kotitalossa. Anna Pennanen oli
Kiteeltä kotoisin, 66-vuotias ja itsekin avioton lapsi. Helsinkiin hän
oli muuttanut 1907. Helsingissä olivat kotiseudun yhdeksän
vuotta vanhana aloitetut paimentyöt ja myöhemmät palveluspestit
vaihtuneet sekatöihin rakennuksilla, mahdollisesti siivoustöihin.
Pennanen oli
kerran tuomittu laittomasta abortinteosta. Sen kaikki tietysti lähipiirissä tiesivät.
Huhtikuun lopussa 1921 Sylvi meni tapaamaan Pennasta tämän kotiin
Vaasankatu 14:ään. Hoidon hinnaksi sovittiin 50 markkaa. Se oli
summa, jonka Sylvi myöhemmin onnistui saamaan entiseltä sulhaseltaan.
Näin pieneen korvaukseen Sylvi kertoi Pennasen
suostuneen Sylvin köyhyyden vuoksi. Sovittiin, että
Sylvi maksaisi ensin 25 markkaa, loput sitten kahdessa erässä.
Samana päivänä hieman ennen kahta iltapäivällä Pennanen saapui Sylvin
silloiseen kotiin Vallilaan Kangasalantie 47:ään. Sylvi asui siellä
alivuokralaisena. Isäntäperhe ei ollut paikalla, joten Pennanen ryhtyi
heti toimeen. Hän opasti Sylvin makaamaan penkille, asetti tyynyn tämän
alle ja suoristi toisen jalan suoraksi penkille. Toisen jalan hän
taivutti kulmaan suorana olevan jalan päälle. Sitten Pennanen paineli
toisella kädellä Sylvin vatsaa. Toisella kädellä hän kouri Sylvin
jalkoväliä ja tämän mukaan mutisi jotakin ahtaista paikoista. Muutaman
minuutin kuluttua Pennanen kehotti Sylvia nousemaan seisomaan. Sylvi
totteli ja astui muutaman askelen. Kohta lapsivesi rupesi vuotamaan
pitkin tytön reisiä ja sääriä. Sylvi kertoi, ettei mitään kipua ollut tuntunut. Lähdettämisvälineitä Pennanen ei ollut
käyttänyt, eikä antanut Sylville mitään kipua lievittävääkään. Tämän
jälkeen Sylvi keitti Pennaselle kahvit, ja viivyttyään Kangasalantiellä
kaiken kaikkiaan puolitoista tuntia tämä lähti.

Pari
päivää Sylvi vietti kotonaan odottaen, milloin keskenmeno tapahtuisi. Launtaina 23. huhtikuuta 1921 poltot
alkoivat. Isäntäväki oli saunassa, ja ennen kuin he palasivat Sylvi
lähti ulos ja meni Toukolaan Kumtähden lähellä olevalle kalliolle.
Siellä hän viipyi kolme tuntia kunnes sikiö oli tullut ulos. Hän kääri
sen paperiin ja vaaleanpunaiseen kankaaseen. Mytyn hän
kätki huolellisesti. Hän palasi kotiinsa hieman ennen kello seitsemää,
jolloin isäntäväkikin oli jo palannut saunasta. Seuraavana
päivänä, sunnuntaina Sylvi meni illalla nuoremman sisarensa kanssa
työväentalolle tansseihin.
Sylvin äiti kuitenkin huomasi muutoksen tytössä.
Vaikka Sylvi oli koko ajan kieltänyt olevansa raskaana, äitiä ei enää
käynyt petkuttaminen: hän tunnisti tyttärensä muuttuneen olemuksen
varsinkin, kun tämä oli tapahtumien jälkeen vielä heikkona. Tyttö
myönsi olleensa raskaana ja hoidattaneensa asian Pennasella. Äiti käski
häntä hakemaan sikiön kätköstä. Sylvi halusi hävittää käärön
heittämällä sen "likasäiliöön", mutta äiti ei suostunut. Hän vei sen
oman kertomuksensa mukaan "puolalaiselle hautausmaalle". Sinne hän
hautasi sikiön ja siunasikin. Asiakirjoista ei käy ilmi, mitä
hautausmaata Sylvin äiti oli tarkoittanut. Puola on katolinen maa, eikä
tuohon aikaan Helsingissä liene ollut katolista hautasmaata. [Helsingin
hautausmaat – Wikipedia ] On hän tietysti ortodoksista
hautausmaatakin voinut tarkoittaa: ehkä Pupka oli ortodoksi.
Kuulustelupöytäkirjasta ei myöskään käy ilmi se, miten sikiö
löydettiin. Todennäköisesti kaivuun jäljet hautausmaalla huomattiin.
Kuulustelut tapahtuivat helmikuussa 1922, joten viranomaisilta oli
kulunut useita kuukausia sikiön alkuperän selvittämisessä. Molemmat tuomittiin oikeudessa rangaistuksiin.
On luultavaa, että suuri osa sikiön lähdettämistapauksista ei tullut
ilmi, samoin kuin se, että suurta osaa kuolleista sikiöistä ei koskaan
löydetty. Huhtikuussa 1922 Helsingin poliisilaitoksen etsivän osaston
päiväkirjaan kirjattiin alueella edellisenä vuonna löydetyt kuolleet
sikiöt. Niitä oli yhteensä neljätoista.
Helmikuun 16. päivänä kuollut sikiö löydettiin Siltasaarenkadulta,
kahdeksan päivää myöhemmin Suomen Sosialidemokraattiin kääritty ruumis
löytyi Kaivopuiston rannasta ja neljä päivää myöhemmin Merisatamasta
Laivurinkadun päästä. Maaliskuun ensimmäinen sikiön ruumis löytyi
Rautatieaseman naisten vessasta, 24. päivä Fredriksbergistä Villa
Träskin liepeiltä, kaksi päivää myöhemmin Käpylästä, ja huhtikuun
kahdeksas taas Käpylästä. Toukokuun kuudentena kuollut sikiö havaittiin
Alppiharjussa ja samana päivänä toinen Ruoholahden rannassa meressä
kellumassa. Kesäkuussa 23. päivä nenäliinaan ja Helsingin Sanomiin
kääritty kuollut sikiö löytyi rannasta Pitkänsillan vierestä, ja
heinäkuussa merestä Sörkassa Näkinkujan kohdalta. Syyskuussa kuristettu
sikiön ruumis löydettiin viemärikaivosta Mäkelankadun ja Pernajantien
kulmasta. Toisena päivänä lokakuuta eloton sikiön löydettiin
Ruoholahdesta ja seuraavana päivänä Katajanokan laiturin kupeesta.
Seuraava tapahtuma on vuodelta 1920.
Abortti joka ei ollut abortti 1920
Helsingin
kaupungin puhtaanapitolaitoksen palkollisen, ulkotyömies Viktor Suhosen
tehtäviin kuului tyhjentää Ruoholahteen rahdattut käymälä- ja
jätepöntöt ränniä pitkin satamassa ankkuroituun, Hanna-nimiseen jaalaan. Jaala oli rahtikäytössä
oleva kahvelipurjeinen purjealus, jossa ei ollut latvapurjetta. [ Laivatyyppien nimitysperusteita | Suomen meriarkeologinen seura ry ]
Todennäköisesti Helsinki tuolloin kippasi ainakin ydinkeskustan
jäteastiat keskitetysti mereen. Torstaina joulukuun toisena päivänä
1920 Suhonen huomasi rännissä ajomies Nikolai Saxmanin tuomasta latriinipöntöstä
kaadetun jätteen mukana lihavan, noin kuuden kuukauden ikäisen poikapuolisen sikiön ruumiin. Työnjohtaja Karl
Grönholm ilmoitti asiasta etsivään poliisiin, joka jäljitti pöntön
Rööperiin Pursimiehenkatu 20:een, ja sikiön siellä vanhempiensa luona
asuvaan Kerttuun. Häntä epäiltiin sikiön "ulosajattamisesta". Kuulustelu pidettiin helmikuussa 1921.
Kerttu oli
syntynyt Nurmijärvellä 1901 ja asusti nyt rakennusmies-isänsä ja
äitinsä luona Helsingissä. Hän oli käynyt rippikoulun ja
kiertokoulua Nurmijärvellä ja osasi lukea ja kirjoittaa.
Kuusitoistavuotiaana tyttö oli päässyt tarjoilijaksi City-kahvilaan ja
myöhemmin nykyiseen työpaikkaansa myyjäksi Heikinkadulle Kansallisen lakkitehtaan myymälään.

Kerttu huomasi olevansa raskaana kesäkuussa 1920, kun kuukautiset
jäivät pois. Sikiön isästä
hän ei kuulustelussa maininnut mitään, ehkä sitä ei kysytty, ainakaan
pöytäkirjassa ei ole mainintaa asiasta
mahdollisesti käydystä keskustelusta. Hän kertoi antaneensa alkion
kehittyä rauhassa. Yhtenä lauantaina marraskuussa 1920 hän oli
työpäivän aikana tuntenut lieviä polttoja kehossaan. Vaivat olivat
kuitenkin menneet ohi. Työpäivän jälkeen hän normaaliin tapaan kotiin
tultuaan oli ruokaillut ja mennyt sitten myöhemmin pesutupaan vanhan
tätinsä kanssa pesemään pyykkiä. Kolmen tunnin kuluttua hän oli
kerännyt puhtaat vaatteet koriin ja noussut kaksikerroksisen puutalon
toiseen kerrokseen
ullakolle. Siellä hän ripusti vaatteet narulle kuivumaan.

Kahdelta yöllä hän heräsi ankariin polttoihin. Nukkuminen oli
mahdotonta. Kuudelta hän nousi sängystä ja aikoi ulkohuoneeseen. Kerttu
kertoi silloin arvelleensa polttojen johtuvan vatsakivuista. Kun kipu
kuitenkin
hellitti, hän paneutui takaisin vuoteeseen. Seitsemältä
poltot palasivat. Hän riensi talon takapihalle ulkohuussiin.
Supistukset olivat niin rajuja, ettei hän kyennyt avaamaan lukollista
ulkohuonetta, vaan joutui astumaan avoinna pidettävään huussiin numero
viisi.
Kerttu kertoi istuneensa aukolle, nojautuneensa huussin seinään ja
menettäneensä tajuntansa. Kun hän virkosi, sikiö oli tullut ulos ja
pudonnut pönttöön. Kerttu palasi asuntoonsa, haki ämpärillisen vettä ja
pesi huussin istumalaudan ja lattian.
Kenellekään hän ei puhunut tapauksesta. Hän vietti sunnuntain kotonaan,
siivosi paikkoja ja teki kotitöitä. Välillä häntä huimasi. Illalla hän
kertoo menneensä elokuviin. Seuraavana päivänä arki ja työt alkoivat
normaalisti muiden maanantaiaamujen tapaan.
Kuulustelupöytäkirjan alkuun, marginaaliin etsivä Hugo Sundqvist oli
jossain vaiheessa kuulustelun jälkeen kirjoittanut "Huom. Ei
remiteerata" ja asiakirjan loppuun päätökseksi: "Koska ei rikosta ole
todettu tapahtuneen, jätetään asia toistaiseksi sikseen."
Joko poliisit
uskoivat Kertun kertomukseen tai sitten he arvelivat, ettei
lähdettämistä kyetä todistamaan. Viranomaisten puolesta asia oli
loppuunkäsitelty.